Amorgos

Underbara Amorgos

Innan vi skulle åka iväg på vår första båtluff så frågade vi runt en hel del efter tips på bra öar. Jag tror att samtliga nämnde Amorgos. Ingen kunde riktigt svara på var det som gjorde Amorgos till deras favoritö annat än att det är en väldigt härlig ö som erbjuder stor variation.

Man kan välja att åka till två hamnar på Amorgos, Aegiali eller Katalpola. Vilken man ska välja är en smaksak, Aegiali är lite mindre med stranden i byn medan Katalpola är något större och har en härlig hamnpromenad. Från Pireus går färjan till båda hamnarna, dock inte varje dag. Det tar mellan 8-9 timmar och kostar cirka 33 euro. Om man åker från Santorini så verkar det bara finnas färja till Katapola. Det är en snabbare färja som tar cirka 5 timmar och kostar cirka 43 euro. Klicka här för en bra sajt där du kan kolla alla färjor.

Vi läste på noga innan och eftersom så många hade rekommenderat Amorgos så valde vi att åka hit först. Försökte också läsa oss till vilken av hamnarna vi skulle välja och fastnade för Katapola. Eftersom färjan var framme klockan 02.30 på natten så valde vi, lite ovana som vi var, att boka hotell i förväg. Vi hittade ett underbart hotell, Eleni Rooms, som låg alldeles vid en egen liten strand vid den västra sidan av Katapola. När vi låg i våra sängar på natten och öppnade fönstret kunde vi höra vågorna som slog in över stranden alldeles nedanför. Underbar känsla! Trots att hotellet ligger i utkanten så är det nära till allting i Katapola. På morgonen var det enkelt att ta sig ner till bageriet för att köpa frukostbrödet och på kvällarna njuter man gärna av grillad fisk i någon av tavernorna.

I Katapola så finns det egentligen inga bra stränder därför tog vi en badbåt från hamnen som varje hel timme först gick ut till en strand utanför hamnen och sedan vidare till en härlig klippa. På klippan var vi helt själva och hade underbara dagar med snorkling, sol och bad. Fick en känsla av att vattnet var extra fint här!

Vi hade bokat rum för fyra nätter men blev så förtjusta att vi bokade fyra till! Amorgos är en perfekt ö att utforska och vi gjorde flera utflykter. Vi hyrde två vespor och tog oss runt på ön.

Ett besök i den gamla huvudstaden Chora som grundades på 1200-talet är ett måste. Otroligt charmigt att bara gå runt i de smala gränderna, stanna och ta något att dricka och se ut över de karaktäristiska väderkvarnarna som omgärdar staden. Här finns också en gammal fästning och en liten kyrka.

Den mest kända sevärdheten på ön är klostret, Panaghia Chozoviotissa, som ”hänger” utmed berget. Det är många trappor att gå innan du kommer till klostret. När du kommer fram bjuds du på ett glas vatten, likör med pepparkakssmak och marmeladgodis. Tänk dock på att ha kläder på dig som täcker knän och axlar.

Nedanför klostret ligger stranden Agia Anna. Den blev känd från filmen Det stora blå som spelades in här. Simma ut en bit och se klostret från vattnet. En riktigt mäktig syn!

En annan strand som är häftig att besöka är Morou där vattnet har gjort grottor i berget som ligger runt badviken. Stranden består av små grå stenar som kommer från bergen i grå schiffer som omgärdar stranden. En väldigt speciell strand då allt är alldeles grått. Vattnet är desto härligare och snorklingen är riktigt bra. Vägen ner är dock lång och brant så välj gärna en moped med lite starkare motor om ni är två.

Det var lite sorgligt när vi lämnade Amorgos. Trots att vi stannade i åtta dagar så hade vi lätt kunnat vara här ännu längre. Men fler öar skulle utforskas och tidigt på morgonen så åkte vi med färjanvidare till den lilla, lilla ön Koufonissi i småcykladerna. Mer om den i ett nytt inlägg längre fram. Håll utkik!