Champagne

Internationella champagnedagen och vi reser till Champagne

Idag firas internationella champagnedagen och vad passar då bättre än att resa till champagnens fäste Champagne i Frankrike. Trots att drycken avnjutes över hela världen så är det just bara här, i det här distriktet, som den äkta champagnen görs. Det finns naturligt vis också en hel del regler som vingården måste uppfylla för att det verkligen ska få kallas champagne.

Champagneglas på bricka
Varför inte fira med ett glas champagne idag?

På Resia i Örebro arbetar Anneli Kardell. Sedan många är tillbaka träffas hon och fyra vänner för att laga mat tillsammans. För några år sedan började de att resa ihop och under de här åren har flera platser besökts. Man väljer plats med kriterierna; trevligt, vackert samt god mat och dryck. Tidigare har de varit i Florens, Comosjön, Lissabon och Avignon-Provence men i år var det dags att besöka Champagne.

Flyg till Paris och hyrbil!

Man bokade flyg till Paris och hämtade där upp en hyrbil. Hela veckan bodde de i en lägenhet i Epernay som är en perfekt utgångspunkt. Epernay är en väldigt mysig stad med många bra restauranger, trevliga affärer och charmiga kvarter.

Epernay Capital of Champagne
Epernay är en perfekt utgångspunkt när du vill utforska Champagne-distriktet.

• – Varje dag tog vi hyrbilen och körde runt på vägarna i området berättar Annelie. På väldigt många ställen ser man skylten Acceuil Champagne – Välkommen Champagne och vi stannade till. Man fick provsmaka och ett par flaskor köptes på de allra flesta ställena. Det var perfekt att kunna dela och få varsitt glas när vi kom tillbaka till lägenheten innan  vi skulle gå ut och äta middag.
  • vinrankor_champagne
    Härliga vyer!
  • vindruvor_champagne
    I september skördas druvorna!
  • Epernay är en perfekt utgångspunkt för egna bilturer.

• Vi valde olika restauranger varje kväll men det var två vi tyckte extra mycket om. Le Banque ligger i en gammal banklokal där de gamla diskarna fanns kvar och gjorde miljön väldigt härlig. Den andra heter La cave e Champagne och har en stjärna i Guide Michelin. Entrén är ganska anspråkslös men maten var fantastisk.
  • salle-principale-la-banque
    Härlig miljö på Le Banque, väldigt franskt!
  • Vi hade inte planerat några rutter i förväg utan körde runt i distriktet. En tur vill jag dock rekommendera och det är att köra Route Touristique Champagne som är cirka sex mil lång. Vägen passerar en mängd härliga små byar och städer och det finns gott om vingårdar att stanna vid. Vi körde vid 10-tiden på morgonen och var tillbaka vid 17-tiden, en helt perfekt dag!
  • A road sign marks one of the official Tourist Route through the Champagne region around Reims and Epernay in northern France. A champagne grape vine twines itself up the wall of the building behind.
  • I Epernay ligger Avenues de Champagne som kantas av flera olika champagnehus och där man kan få rundvandringar och få veta mer om hur champagnen tillverkas. Det allra flottaste är förstås Moët & Chandon som verkligen utmärker sig på gatan.
  • avenue-de-champagne castellane_champagne
    Champagne från Champagnehuset Castellane på Avenue de Champagne i Epernay.
  • Hyr cykel!

• På samma gata ligger turistkontoret där vi hyrde cyklar en dag. Vi fick med oss en cykelkarta med en underbar rutt som gick på cykelvägar utmed floden Marne. Inga backar… och vi gjorde flera underbara stopp. Jag vill tipsa om att stanna i Condé-sur-Marne där vi hittade en gård där de faktiskt skickade hem flaskorna, något som annars är svårt att ta med på flyget.
  • hyra-cykel_champagne
  • Jag hade egentligen inte några förväntningar på den här resan. Jag hade trott att det skulle vara en aning stelt och en ganska ocharmig stad. Men det var så mycket bättre än vad jag hade kunnat föreställa mig. Jag får nog säga att det här var nästan den bästa resan vi gjort tillsammans avslutar Annelie.

Vi tackar så mycket för alla tips och om du är sugen på att veta mer eller få hjälp att boka en resa så når du Annelie på anneli.kardell@resia.se eller 019-16 71 92.