Tågresa genom Europa med Interrail

Under våren har tågresandet tagit fart och att allt fler väljer att testa tågsemester är numera en självklarhet snarare än ett frågetecken. Att tågluffa, tåga eller att åka Interrail (ja, kärt barn har många namn) är ytterst populärt. Interrail-försäljningen har ökat med 85% under de första sju månaderna jämfört med samma period föregående år enligt källor från Silverrail.

Tåg till Biarritz

Målet med tågresan som jag gjorde i somras var att nå kuststaden Biarritz i sydvästra Frankrike men också att få testa på ett helt nytt resesätt. Jag började resan tidigt en måndagsmorgon den 5e augusti klockan 06.40 i Göteborg och hoppade på SJs snabbtåg mot Köpenhamn. Kvällen innan hade jag fullt upp med planering av rutt, tåg och övernattningar, efter cirka 5 timmars grubblande hade jag bokat samtliga tåg. Det gäller att vara strukturerad och ha koll på alla datum för det var väldigt tidskrävande att boka. Mitt bästa tips är att ha karta, papper och penna, dator samt mobil till hands när du sätter dig ner och ska bestämma resväg.

Planering innan avresa

När jag bestämde min rutt så sökte jag i appen Railplanner (du hittar den där appar finns), där visades en snabb väg till Biarritz som tog cirka 21 timmar. Snabbt och smidigt tänkte jag och den snabba resan ville jag givetvis ta. Men vid närmre eftertanke och djupare inblick så insåg jag dagen innan att just den resan inte var möjlig. Snabbtågen som går från Köpenhamn och ner till Hamburg och vidare till Paris är dyra och platsbokningarna var slutsålda. Det jag då kunde göra var att boka en helt ny resa, vilket kostar nästan lika mycket som ett Interrailkort. Det var inte ett alternativ så jag började kika på en ny rutt. Efter att frågat om råd i gruppen ”tågsemester” på Facebook så hittade jag en ny tågsträcka som jag kunde välja. Det blev slutligen Köpenhamn-Fredericia-Flensburg-Neumünster-Hamburg-Karlsruhe. Via Danmark och ner till södra Tyskland på en dag, totalt cirka 16 resetimmar. Längre ner i blogginlägget kan du läsa mer om hur jag bokade de olika sträckorna.

Interrail map

Min färdplan

Samtliga platsbokningar gjordes på tågsajter för respektive land och betalades med kort.

Första resdagen 5 aug – mot Biarritz

1. Första sträckan Göteborg – Köpenhamn

06.40 – 09.30 Bokade platsbiljett på SJ tåg på SJ.se
Platsbiljett: 70kr

När du söker på ett tåg hos SJ, klickar du i SJ priokort och letar upp Interrail för att endast köpa platsreservation.

Boka endast platsreservation på sj.se

2. Andra sträckan Köpenhamn – Fredericia

10.00 – 12.08
Platsbiljett: 30dkk

Jag sökte sedan resan Köpenhamn – Fredericia i Railplanner på DSB (danska tågsidan) och bokade platsbiljett via appen när jag valt tåg. Smidigast var att gå vidare till DSB via Railplanner-appen och boka sittplats på det viset.

För att boka sittplats via Railplanner appen så kan du göra följande: 1. Sök efter din sträcka i appen, 2. Kolla om det behövs platsreservation, 3. Gå in under ”More” längst ner till höger och klicka in på ”seat reservations”, 4. Gå in på resepektive land till exempel Frankrikes SNCB, 5. Sök rutten igen och se om det finns en sittplats du kan boka. Betala din platsreservation med kreditkort.

3. Tredje sträckan Fredericia – Hamburg

12.46 – 16.37
Platsbiljett: Ca 4,50 euro 

Jag såg att man kunde åka Fredericia – Hamburg och sökte på det i appen under DB , resan inkluderade byte i Flensburg och Neümunster. Var lite orolig när jag bara hade 5-7 minuter på mig att byta tåg men det var ingen fara då plattformen var mitt över den man kom in på.

4. Fjärde tågresan Hamburg – Karlsruhe

18.01- 23.00
Platsbokning: 4,5 euro

Jag valde att boka resan Hamburg till Karlsruhe ca 1,5 timme efter ankomst till Hamburg. Tåget kom in i tid och jag hann äta en rejäl måltid mat och köpa lite färdkost till sista resan för dagen. På Hamburg centralstation finns det mängder med restauranger och små kiosker/affärer.

Hamburg Hauptbahnhof
Hamburg Hauptbahnhof

När jag kom fram till Karlsruhe var klockan cirka 23.00, jag hade bokat ett hotell och sov där över natten. Hotellet låg inte mer än en kilometer från centralstationen. Här bodde jag: ArtHotel ANA Eden i Karlsruhe.
Pris per natt: 455kr exkl frukost 

Arthotel Eden
ArtHotel Eden i Karlsruh

Boka ArtHotel ANA Eden

Andra resdagen – 6 augusti

1. Första sträckan för dagen Karlsruhe – Strasbourg

08.09 – 09.36 Regionaltåg med byte i Appenweier
Tåg: RE/SWE 
Ingen platsreservation 

Strasbourg

Jag valde att åka tidigt från Karlsruhe för at komma till Frankrike och Biarritz i vettig tid. Men självklart kan man även ha sovmorgon om man hellre vill det. Jag föredrog i alla fall att vara på resande fot, så att utifall något tåg hade blivit försenat så hade jag ändå kommit fram till Biarritz den dagen jag planerat.

Petit France i Strasbourg
Petit France i Strasbourg

2. Andra sträckan Strasbourg – Paris Gare de l’Est

12.19 – 14.05
Platsbiljett: 10 euro

Jag bokade sittplats på SNCB-sajt och sökte efter tåget direkt via Railplanner-appen. Därifrån klickade jag mig vidare till att boka sittplats och sedan tillbaka till SNCBs-sajt där jag kunde boka sittplats snabbt och smidigt med mitt kreditkort.

I Paris är järnvägsstationerna utspridda och nästa anslutning kan vara på någon av de andra stationerna. Ett tips är att ta reda på hur lång tid det tar att ta sig innan du bokar nästa tåg från Paris. Jag tog metro nummer fyra från Paris Gare de l’Est till Saint Sulpice och gick en runda i den fina parken Jardin du Luxembourg (kan absolut rekommendera ett besök i denna fina park). Efter parken gick jag vidare mot tågstationen Paris Montparnasse.

Jardin du Luxemburg Paris
Jardin du Luxemburg

På vägen hittade jag ett mysigt café där jag tog en cappuccino, på ett café vid namn Judy. När jag satt där och njöt av att vara i Paris började det regna kraftigt, ett riktigt skyfall. Jag betalade för min kaffe och gick mot tågstationen. Mitt i allt börjar min mobil att strula på grund av fukten från regnet vilket gör att jag inte hittar till tågstationen. Jag försökte fråga mig fram och en kvinna pekade att stationen är bakom den stora ”shoppingbygggnaden”. Jag fick springa i alla vattenplöar i skyfallet och jag har nog aldrig varit så genomblöt i hela mitt liv. Tack och lov såg jag tågstationen och jag hann precis i tid innan tåget avgick, puuuh!

Café Judy i Paris

3. Sista sträckan Paris Gare Montparnasse – Biarritz

15.47 – 20.03
Platsbiljett: 20 euro

Det går dagligen snabbtåg mellan Paris och Biarritz vilket är väldigt smidigt. Jag valde att ta ett tåg vid klockan fyra för att ändå ha kvällen i Biarritz men det fanns tåg efter det också om man skulle vilja ha mer tid i Paris. Man kan såklart också välja att stanna i Paris en extra natt och ta tåget till Biarritz dagen efter.

Cote des Basque Biarritz
Äntligen påväg till strand och surf i Biarritz

Hamnen i Biarritz
Hamnen i Biarritz

Hemresan mot Sverige – 11 augusti

På ditresan hade jag knappt några förseningar alls och allt flöt på oförskämt bra. Men såklart måste man vara med om lite krångel också. På vägen mellan Biarritz och Paris gör tåget uppehåll i Bordeaux, någonstans innan Bordeaux började tåget att krångla på grund av ett el-fel. Det gjorde att vi blev två timmar sena till Paris och jag missade min anslutning vidare mot Strasbourg.

1. Första sträckan Biarritz – Paris Montparnasse

07.49 – 12.13 (försenad och framme ca 14.00)
Platsreservation: 30euro (för sträckan Biarritz – Strazbourg)

När jag ankom till Paris så var jag tvungen att byta station och kollade upp vad en taxi skulle kosta. Cirka 39euro,främst på grund av att det var söndag. Bättre att åka med Uber fick jag tips om senare! För att spara pengar valde jag istället att ta metron, lite krångligare och tungt men det går ändå relativt smidigt. Åkte linje nummer 4 mot Cougnilourt och hoppade av vid Gare de l’Est. 

När jag ankom till Gare de l’Est fick jag genast gå till SNCF kontor och be dem boka om tåget som jag missat. Först verkade det som att jag skulle få betala för ombokningen, mannen jag pratade med pratade förhållandevis dålig engelska. Men sen frågade jag varför det skulle kosta..och då sa han: ”Inte denna gång för dig”. Så jag fick en ny biljett, helt gratis. Jag tackade glatt för mig och gick mot tåget som skulle ta mig till Strasbourg! 

2. Andra sträckan Paris – Strasbourg

15.30 – 17.00
Platsbiljett: 30 euro (för sträckan Biarritz – Strazbourg)

Paris till Strasbourg tar knappt två timmar och jag var framme i Strasbourg vid 17-tiden. Checkade in på hotellet och stack ut och sprang en runda i den fina staden. Framåt kvällen fick jag tips på en restaurang som receptionisten på hotellet varmt rekommenderade. Jag gick dit och åt typisk traditionell mat från regionen. Så gott! Mätt och belåten gick jag därifrån och somnade kvickt på Hotel Rohan.

Restaurangen Au Vieux Strasbourg
Restaurangen Au Vieux Strasbourg

Skulle åkt 13.55 från Paris de l’Est men det blev en försening på grund av tekniskt fel. När jag tagit mig med metro från Montparnasse till Gare de l’Est så fick jag gå till SNCFs kontor på stationen och boka om min biljett. De bokade om den kostnadsfritt. Han som jag pratade med verkade till en början tycka att jag ska betala men efter att han sett hur stressad jag var och trött så tror jag han ändrade sig och lät mig slippa betala.

Väl framme i Strasbourg så checkade jag in på Hotel Rohan, hotellet låg precis i centrum vid Notre dame de Strasburg. Jag hittade ett sista minuten-rum på hotellet för 631kr för en natt exkl. frukost.

Hotel Rohan, Strasbourg
Hotellet ”Hotel Rohan” är lokaliserat på en mysig gata nära Notre Dame de Strasbourg

Boka Hotel Rohan

Andra hemresedagen – 12 aug

1. Första sträckan Strasbourg – Hamburg

06.20 – 12.53
Platsreservation: 4,50euro 

Morgonen därpå valde jag att åka med ett tåg ca 06.20 mot Hamburg med byte i Offenburg och Mannheim. Trots cirka 5 minuters bytestid mellan tågen så gick det utmärkt. Vilket tågnät de har i Tyskland, imponerade! Självklart kan man missa ett tåg men så var inte fallet för mig, de tajmade varandra perfekt! Jag fick gå upp väldigt tidigt och kunde då inte njuta av en frukost på hotellet, istället fick det bli en frukost i bistron på tåget.

När man inte hinner med frukost på hotellet får det bli croissant på tåget.

2. Andra sträckan Hamburg – Köpenhamn

13.28 – 18.40 
Platsreservation: 30dkk

På hemresan valde jag att åka via Roedby Puttgarden. Tåget går då direkt från Hamburg mot Roedby, i Puttgarden kör tåget på färjan och sen åker man över sundet. Färden över från Puttgarden till Roedby måste man lämna tåget, bagaget kan lämnas kvar men man tar med sina värdesaker. I Roedby så får samtliga lämna tåget och byta till bussar då det pågår en reparation av järnvägen i Danmark. Man åker då buss från Roedby till Köpenhamn.

3. Tredje sträckan Köpenhamn – Göteborg

19.28 – 23.00
Platsreservation: 0kr  (Öresundståg)

Sista sträckan, nästan hemma i Sverige. Efter att ha kommit till Köpenhamn vid sju tiden så passade det perfekt att ta ett tåg som gick strax därefter, därav blev det Öresundståg. Jag hann med en röd pölse innan det bar vidare mot Göteborg (hem).

Boka ditt Interrailkort med oss
Gör en förfrågan direkt

Frågor?

Har du frågor kring att resa med Interrail? Jag hjälper gärna till. Skriv en kommentar nedan så hjälper jag dig.

Gästbloggare Louise

One Response to Tågresa genom Europa med Interrail
  1. AGNETAH Svara

    Den som besökt dessa platser har uppenbarligen svårt att läsa skyltarna,,,,,,
    Det finns ingen ort som heter KARLASRUH

Kommentera

Please rate*

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.