En bit på vägen.
Men långt kvar att vandra.

Varje minut säljs fyra barn i sexhandeln världen över. Ofta är fattigdom den bakomliggande orsaken, där barn kan tvingas bidra till sin egen eller familjens försörjning genom att sälja sin kropp. I år lyfter Musikhjälpen sexuell exploatering av barn under temat ”Barn är inte till salu”. En otroligt viktig fråga, tycker vi på Resia. I samarbete med ECPAT har vi under en längre tid aktivt jobbat för att minska övergreppen.

barn-är-ingen-handlingsvara-musikhjälpen-umeå

I Umeå mellan den 11 och 17 december lyfter Musikhjälpen sexuell exploatering av barn. Om du under nämnda datum besöker vår lokala Resiabutik i Umeå, bidra gärna till insamlingsbössan som finns på plats! Pengarna som insamlas till Musikhjälpen kommer användas till att sprida information i förebyggande syfte, skapa säkra zoner för barn så att de inte hamnar i riskområden för att säljas samt rehabilitering av de som lyckats ta sig ur sexhandeln.

Musikhjälpen-bössa-i-butik
Insamlingsbössa på plats i butik. Bidragen går oavkortat till Musikhjälpen.

ECPAT & Resia

Kampen mot barnsexhandel kräver engagemang från flera olika aktörer. Inom resebranschen har ECPAT aktivt verkat mot barnsexhandel och fått många företag att engagera sig genom att ta fram den branschspecifika uppförandekoden, The Code.

Resia var den första svenska resebyrån att skriva under uppförandekoden, och har sedan dess arbetat aktivt för att minska övergreppen. Malin Johnson, som arbetar med hållbarhetsfrågor hos oss på Resia, berättar mer;

Vad innebär Uppförandekoden?
– Uppförandekoden mot barnsexturism, The Code är ett initiativ för att öka medvetenheten inom turismnäringen om sexuella övergrepp på barn.

Uppförandekoden ger oss ett verktyg att jobba aktivt med frågan och innebär att vi har upprättat en policy mot barnsexhandel samt att vi utbildar våra medarbetare och informerar våra resenärer. Vi ställer krav på våra leverantörer att arbeta med frågan och informerar lokala samarbetspartners om vårt ställningstagande. Resultatet av vårt arbete rapporteras årligen till The Code:s sekretariat.

Hur informerar vi våra resenärer kring problematiken?
– I huvudsak handlar det om att våra medarbetare som dagligen möter våra resenärer har vetskap om såväl problematiken som möjligheten att påverka. Sedan lyfter vi också frågan i vår kontakt med resenärer genom våra digitala kanaler.

Vad kan man som resenär göra om man misstänker brott?
– Som resenär har man en påverkansmöjlighet och det vill vi upplysa om. Ser man eller misstänker sexuella övergrepp på barn under sin resa kan man göra skillnad genom att agera. Det handlar om kunskap men också om mod. Backa inte utan konfrontera och ifrågasätt det du ser eller upplever. Anmäl misstankarna till lokal polis omgående och – om möjligt – även till polis i landet som den misstänkta personen kommer ifrån. För att göra detta på ett enkelt sätt kan man använda ECPAT Hotline, där man via ett webbformulär kan tipsa om misstänkt barnsexhandel. Alla anmälningar som kommer in den vägen vidarebefordras till polisen.

Tillsammans mot barnsexhandeln

Att resa med ett resebolag som skrivit under koden innebär att man själv är med och tar ställning mot den organiserade brottsligheten som utnyttjar barn på ett väldigt brutalt sätt. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något. Om vi och fler resebolag är aktiva och uppmärksammar problematiken kommer både efterfrågan och övergreppen att minska över tid.

Som vänföretag till ECPAT bidrar Resia finansiellt till ECPAT:s verksamhet. Istället för julklappar till kunder och medarbetare har vi lämnat ett bidrag till ECPAT. Ge din julklapp till dem du också!
ECPAT:s swishnummer: 903 43 49
Tillsammans mot barnsexhandeln!

Av: Malin Ericson
malin.ericson@resia.se

 

 

Kommentera

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.