Vid två tillfällen varje år gör vi en trendrapport. Vi kallar den Resiabarometern. Undersökningen görs tillsammans med TNS SIFO och intervjuer från kunder, säljare och branschaktörer. I undersökningen görs också en kartläggning hur svenskarna söker reseinformation på Google.
RESORNA VI DRÖMMER OM
Den här listan baseras på statistik från TNS SIFO och berättar vad vi drömmer om när det gäller resor.
Länder svenskarna drömmer om att resa till:
1. USA
2. Australien
3. Italien
4. Kuba/Skottland
5. Spanien
2016 är året då allt fler både drömmer om och reser till USA.
Städer svenskarna drömmer om att resa till:
1. New York
2. Tokyo/Sydney/Rom
3. Los Angeles/San Francisco
4. London/Paris/Barcelona
5. Prag
New York är staden vi drömmer om.
Upplevelser svenskarna drömmer om på resan:
1. Historiska platser och sevärdheter
2. Sol och bad
3. Roadtrip
4. Safari
5.Storstad/Träningsresa
RESORNA VI BOKAR
Och så här ser bokningarna ut efter vår bokningsstatistik. En hel del stämmer med våra drömmar medan andra resmål på dröm-listan som t ex storstäder bokas närmre inpå avresan och hamnar därför just nu längre ner på bokat-listan. Men det finns också en hel del resmål som finns med på dröm-listan som inte bokas. Och här är det främst tid och pengar som gör att inte drömmarna slår in (just nu).
Mest bokade länder:
1. Spanien
2. USA
3. Grekland
4. Cypern
5. Turkiet
Spanien – Gran Canaria och Mallorca ligger i topp över mest bokat 2016.
Mest bokade charterresor 2016:
1. Gran Canaria
2. Mallorca
3. Teneriffa
4. Phuket
5. Cypern
6. Rhodos
7. Kreta
8. Mexico
9. Turkiet
10. Kroatien
Mest bokade flygresor 2016:
1. Miami
2. Bangkok
3. New York
4. London
5. Barcelona
6. Orlando
7. Los Angeles
8. San Francisco
9. Paris
10. Rom
RESORNA VI GOOGLAR
Genom att kartlägga hur svenskarna söker efter resor på Google kan vi få en övergripande bild av hur intresset för just en destination är. Den vanliga sökfrasen är ”Resa till+destinaion”.
Mest googlade resmålen, länder:
1. ”Resa till USA”
2. ”Resa till Thailand”
3. ”Resa till Kroatien”
Mest googlade resmålen, städer:
1. ”Resa till London”
2. ”Resa till Dubai”
3. ”Resa till New York”
RESEUPPLEVELSERNA VI DELAR MEST I SOCIALA MEDIER
Det här är ju spännande. Vi tycker ju mycket om att följa våra vänners eller kändisars resor på Facebook, Instagram och andra kanaler. 54% av svenskarna delar bilder från sia resor men…. bara 17% lägger upp bilder som är helt sanningsenliga utan man använder förfinade omständigheter och filter.
Utsikten är den bilden vi delar mest i sociala medier.
Reseupplevelserna svenskarna helst delar i sociala medier:
1. Utsikten
2. Sevärdheter/kända landmärken eller resesällskapet
3. Maten/havet
4. Arkitekturen
ÖVRIGA TRENDER
1. USA på längden och tvären
New York har länge legat på topplistorna men 2016 blir året då USA blir ett av våra absoluta toppresmål trots en hög dollarkurs. Det syns också på sökningarna på Google där ”The big apple New York” är en av de allra hetaste sökningarna. Resmål som nu ökar är Florida och klassiska roadtrips på mHighway 1 eller Route 66.
2. Från soldyrkan till sevärdheter
Resor med sol och bad i fokus har länge stått överst på önskelistan. Men under de senaste åren har vi sett en förändring. Vi vill mer än att lata oss i solstolen och upplevelser står i centrum. Vi vill också åka på safari, storstads- och träningsresor.
3. Resan – en del av vardagen
Resan är för många av oss mer än själva tiden då man är på resmålet. Resan börjar långt innan dess. Vi läser bloggar, magasin och samtalar med vänner. Åker man ett gäng tillsammans så träffas man och planerar. Det här har blivit en del av vardagen – Vart ska nästa resa gå? Och allra mest längtar man till nästa resa man när man precis har kommit hem från den förra. Det är faktiskt så många som 62% av svenskarna som känner ångest när de kommer hem och 90% av dessa dämpar detta genom att planera nästa resa.
Vi planerar gärna resan långt i förväg.
4. Time får bleisure
Vi ser allt mer av s.k bleisure. Det är när business och pleasure vävs samman. Affärsresandet ökar stadigt i Sverige och allt fler passar på att förlänga resan och förena nytta med nöje. Det blir också alt fler möjligheter att kombinera flygsträckor växer också intresset för att mellanlanda med ett längre stopp med övernattning. Ett bra sätt för att få ut mer av resan.
Nu är jag nyfiken på att höra hur dina resvanor och drömresmål ser ut. Gillar du att planera? Drömmer du om en sak men reser någon annan stans? Har du redan bokat? Berätta!!
6 Responses to Trendrapport 2016
Dryden - Traveler's Editin 14/03/2016
De där med att boka/planera direkt vid hemkomst känner jag inte igen, jag brukar oftast redan ha en ny resa bokad innan jag drar iväg. Slår nästan aldrig fel. 🙂
Hallins reseblogg 16/03/2016
Dryden: Haha, är man resenörd så är man. Är precis likadan, planerar för lång tid framåt!
Åsa 17/03/2016
Jag tror att det är solsäkert som gäller framförallt. Här i Lissabonområdet finns allt: kultur och historia, fantastiska möjligheter till friluftsaktiviteteter i fantastisk natur, sol och bad större delen av året, men det man väljer verkar vara det solsäkraste och varmaste, bekvämaste. Allt annat verkar komma i andra hand.
Hallins reseblogg 18/03/2016
Åsa: Ja, vi svenskar törstar ju alltid efter solen eftersom den är så sällsynt hos oss : ) Portugal är härligt och jag kan tänka mig att det finns massor att göra!