Semesterträningen – enkel och lättpackad!

”Det är inte det du tränar i maj inför sommarstranden som gör riktig skillnad. Det är vad du tränar mellan sommaren och maj. Ja, för att omvandla det gamla uttrycket ”det är inte vad du äter mellan jul och nyår som gör skillnad utan vad du äter mellan nyår och jul”.

Det säger Daniel som gästar resebloggen idag. Daniel, som bor i Östersund, är utbildningsproducent på dagarna och skrivnörd på kvällarna. Han skriver bloggen dryden.se och hittas på Instagram under @dryden. Barndomens alla resor och roadtrips runt om i Europa har satt sina spår och idag försöker han komma iväg på resor så ofta han bara kan. långt som kort. Älskar långa resor men tycker att ”hemester” ofta underskattas. Har även en viss förkärlek till träning och kombinationen med resor tycker jag är ett spännande kapitel.

Träningskläderna åker alltid med!

Bara för att det råkar vara ledighet och bortavaro (även kallat semester) så läggs ju inte träningen åt sidan. I alla fall inte för mig och mitt resesällskap. När jag och vi sticker ut på resor, såväl veckolånga som kortare weekendgrejer, så åker träningskläderna med. Ambitionen är alltid att försöka hinna med minst ett par pass på de kortare resorna och det dubbla om det rör sig om en vecka. Och det behöver inte vara särskilt avancerat. Ett joggingpass i behagligt tempo räcker eller ett pass på gymmet om hotellet ger den möjligheten. På kryssningen vi gjorde för snart två år sedan fanns alla möjligheter till en aktiv semester. På sjödagarna körde vi instruktörsledda pass (body sculp) innan frukost och även egna pass på eftermiddagarna. Då var det löparbanan på soldäck eller zumba vid poolerna som gällde men det fanns också ett välutrustat gym om vi kände för det. Det är en bra semester för mig och oss och ett perfekt sätt att fördriva tiden på dagarna till havs, vad gäller kryssningar då.

zumba-on-celebrity-reflection

Hur ska man packa?

Även om en bara reser med handbagage så är ju det här med träningskläder inte heller särskilt komplicerat, så länge en packar smart.

Så här tänker jag inför en weekend med handbagage och ett par löppass i planeringen:
– Max två träningströjor och ett par träningsbyxor, allt i funktionsmaterial för då tar de minst plats.

Återanvänd kläder! Ett par förbrukade strumpor från dagen innan fungerar utmärkt för träningspasset på morgonen efter.

– Skaffa en skoväska som kan hängas på ryggsäckens undersida eller på utsidan. Inga problem att få med det i handbagaget. Lägg gärna skorna i en liten plastpåse för att slippa eventuell odör. Om inte annat för medpassagerarnas skull…

– Gör träningen innan frukost. Dels för att frukosten smakar bättre efter ett skönt pass (då är i alla fall jag vrålhungrig!), dels för att morgonträning i sig gör att en vaknar till men också för praktiska skäl – då är träningen avklarad och resten av dagen fri!

– Handtvätta kläderna i handfatet på hotellet/boendet direkt efter passet. Funktionsmaterial torkar snabbt och de är redo att användas dagen efter. Då kan det rentav räcka med en
uppsättning kläder, vilket i sig betyder mer plats åt annat i bagaget.

– Joggingturen på stan kan fungera som både rekande inför dagens upplevelser eller så passar en på att se kvarter som kanske inte alls finns med i de ordinarie planerna. En sightseeing helt enkelt!

– Trackar du löpningen med en app (som Runkeeper eller Funbeat) så är ju dessutom mobilen med – passa på att fota!

Träningsnörd?!

Det om det praktiska, men jag har en liten annan morot också som den kartnörd jag är. Att samla träningspass på kartan har blivit lite av en rolig grej och givetvis är ju GPSklockan
alltid med. Prag, Genève, Milano, New York. Och mitt ute på havet i Västindien. Det sista är är nog de roligaste GPStrackade sträckorna jag har och väldigt tacksamma sådana. Att springa på en båt som ständigt rör sig gör ju att tre riktiga kilometer på löparbanan tolkas som en mil i klockan. Själv gjorde jag till exempel ”10km” på 16 minuter. Det är ungefär 10 minuter snabbare än världsrekordet på sträckan, från 2005. Undrar bara om internationella friidrottsförbundet godkänt tiden. Tveksamt va?

running-on-celebrity-reflection

Som sagt. Morgonjogg i Genève och New Yorks vackra Central Park. Det finns sämre ställen att svettas på!

running-in-central-park-new-york

running-in-geneva

Med detta sagt vill jag bara uppmuntra er alla att träna även på semestern! Det blir så okomplicerat som en gör det och dessutom en möjlighet att uppleva saker som annars passerat helt obemärkta. Kör hårt!

Vi tackar Daniel för detta peppande inlägg och jag lovar, jag ska aldrig någonsin glömma träningskläder på semestern!
Vill du läsa mer om Daniels resor och träning så gå in på bloggen dryden.se

3 Responses to Semesterträningen – enkel och lättpackad!
  1. […] är jag gästbloggare hos Hallin på Resias blogg. Det handlar ”såklart” om att träna ... dryden.se/2015/11/trana-pa-resan-gastbloggad-hos-resia
  2. Jennifer Sandström Svara

    Många bra tips! Jag gillar också det här med träning på resan (för att det är ett utmärkt sätt att faktiskt också se staden) men tycker det svåra är att packa och framför allt att packa träningsskorna.. Har ingen ryggsäck som handbagage vanligtvis, men det kanske skulle vara ett bra steg mot en bättre packning? :)

    Kul med turen på båten 😉

  3. Dryden Svara

    Skorna är ju oftast dilemmat. Min ryggsäck har lyckligtvis remmar på undersidan som jag kan fästa skopåsen med.

Kommentera

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.