Resa till Sri Lanka

Sri Lanka har funnits med som resmål under ganska lång tid för oss svenskar. På senare år har dock landet fått ett uppsving och jag hör fler och fler som väljer att resa dit.

Hikkaduwa

En av dem är Jenny Björklund från Resia i Västerås. Här berättar hon om sin resa till Sri Lanka som också blev ett kärt möte!

I december 2014 reste jag med min familj till Sri Lanka. Med på resan var min man, mina två barn (3 och 6 år) samt mina föräldrar. Huvudsyftet med resan var semester, men vi har ett fadderbarn på Sri Lanka och en stor del av resan var att få träffa honom för första gången. Vi har haft Thivanka som fadderbarn sedan han var 6 år. Idag är han 15 år. Det är genom den ideella organisationen Neth Lama Sahana Padanama vi har fått kontakt med honom och kunnat följa hans utveckling i skolan på ett personligt plan genom många brev under åren.

Kandy

Vår resa till Sri Lanka startade med en minibuss som körde oss från flygplatsen till staden Kandy. På Sri Lanka kör man gärna inte bil själv utan hyr bil med chaufför, tar tåget eller bussen. En resa till Sri Lanka kan självklart göras som en sol- och badsemester där man enbart reser till någon av orterna längs kusten, men landet har väldigt mycket mer att erbjuda.

Kandy är en väldigt fin stad mitt i landet och en väldigt bra utgångspunkt för många utflykter och sevärdheter. Vi bodde på hotell Hilltop och precis som namnet berättar ligger på ett berg. Upp till hotellet är det en brant backe, men utsikten är fantastisk. Hotellet ligger inte mitt i centrum, utan dit tar man enklast ett tuk-tuk ca 10 min (kostnad 200 rupee = ca 10 sek). Läget gör att man inte störs alls av trafiken och folklivet i staden. Vill man bo mitt i centrum har Queens ett perfekt läge. Båda hotellen har pool och restaurang.

Vi valde att inte gör några långa utflykter från Kandy utan höll oss kring staden.
Botanical Garden utanför Kandy
En fantastik trädgård på ett stort område med många träd/växter/blommor. I Botanical gaden bor även stora ”flygande hundar” och vi hade turen att se dessa.

Pinnawala Elephant Orphanage
Cirka 1,5 timme från Kandy med bil. Här fick vi möta elefanter på nära håll, mata bebiselefanter med nappflaska och följa med dem till floden.

received_10205254933437986

Lankesisk show
Här fick vi se dansare i vackra utsmyckade kläder framföra historiska danser som har haft betydelse för landet genom åren.

Sri lanka

Temple of Tooth
Detta såg vi tillsammans med vårt fadderbarn.

Temple of the Tooth

Vi shoppade också barnkläder då det är väldigt billigt i Kandy. Vi hittade en butik som vi besökte flera gånger hette Fashion Bug. För den som reser med barn finns det även en stor lekpark intill sjön i Kandy.

Hikkaduwa

Efter vår tid i Kandy fortsatte vi till kusten och orten Hikkaduwa. En härlig semesterort med fin sandstrand, restauranger, matvarubutiker mm. Perfekt för den som tycker om att bada, snorkla och surfa. Vi bodde på Coral Sands som har ett jättebra läge vid stranden, två pooler, barnpool och restaurang.

Hikkaduwa, Sri Lanka

En kort promenad från hotellet (vid udden utanför hotell Chaaya Tranz) kom det varje morgon in två stycken havssköldpaddor. Det sägs att sköldpaddorna är ca 90 år gamla och varje morgon kommer de för att få sjögräs av tursiterna.

20141210_102019

Vi tog en tur med en glasbottenbåt för att barnen skulle få se fiskar i regnbågens alla färger vid korallreven. Från Hikkaduwa går det även att göra flera dagsutflykter bla till Galle, Kelani River och Uda Walawe.

20141209_100544

I Hikkaduwa finns det gott om restauranger. Kan varmt rekommendera flera av fisk- och skaldjursrestarunagerna som ligger med utsikt över havet. Ett stort fat med fisk och skaldjur kostade ca 3000-4000 rupee (150-200 sek) för två personer.

Vi valde att lägga upp vår resa helt efter våra egna önskemål och förutsättningar. Vi kommer absolut att resa tillbaka till Sri Lanka när barnen har blivit äldre och kommer då att göra en större rundresa på den här fantastiska ön. Kan varmt rekommendera att kombinera sol och bad med en rundresa bland historiska byggnader, teplantager och nationalparker! Naturen är storslagen och människorna oerhört vänliga.

Vi tackar Jenny för den härliga reserapporten!

7 Responses to Resa till Sri Lanka
  1. Marie Svara

Kan inte annat än instämma i lovorden över Sri Lanka! Var också där över jul och vi älskade det. Vi gjorde ju en längre rundresa med chaufför och även tåg för att sedan avsluta med drygt en vecka på sydöstra, först i lugna Tangalle och sedan den mer turistiga orten Mirissa.

Har man varit på safari i Afrika, då bör man strunta i Yamaha nationalpark, för det var väl det som gav oss minst

• Hallins reseblogg Svara

Marie: Åh, det låter underbart. Tror verkligen att Sri Lanka är ett resmål dit alt fler reser. Mycket att se och fina stränder.

2. Christer Andersen Svara

Hej.
    Roligt att läsa att ni trivdes på Coral Sands. Jag och min son ska åka dit i februari. Ser mycket fram emot den resan.
    Du skrev att ett stort fat med skaldjur kostade ca 150-200 kr vilket låter väldigt billigt och gott. Men finns det typ pizza eller liknade som pojken min skulle föredra och är det också billigt?

• Hallins reseblogg Svara

Christer Andersson: Jenny har varit på semester men kom tillbaka idag. Så här svarar hon:
      Hej Christer,
      Härligt att ni ska resa dit!
      Det finns en jättebra pizzeria som heter Sea View (vilket många restauranger gör ).
      Gå ut från Coral Sands och ta till höger längs huvudvägen. Tar inte lång stund förrän Pizzerian dyker upp på vänster sida längs huvudvägen som går genom hela Hikkaduwa.
      Väldigt fint att sitta där på kvällen och se solnedgången på andra sidan vägen.

3. Sara Svara

Hej
    Hittade er reseberättelse när jag sökte på Hikkaduwa+att göra… Vi åker dit om 1,5vecka och ska först bo på Coral Sands en vecka… Reser oxå med två barn, 5 och 8 år. Har ni några tips.,, vad man inte får missa, måste göra? Något vi ska undvika? Vet ni om man kan köpa snorkelutrustning i Hikkaduwa? Tack på förhand!
    Med vänlig hälsning, Sara

• Hallins reseblogg Svara

Sara: Jag har ställt frågan vidare till Jenny, som har skrivit inlägget. Om du vill prata direkt med Jenny når du henne på jenny.bjorklund@resia.se eller 021-10 49 97. Så här svara Jenny på din fråga:

Vi bodde på Coral Sands och älskade lägen vid havet.
      Om ni går ut på stranden och står och tittar mot havet ser ni en udde längs stranden åt vänster (Hotell Hikka Tranz ligger där om ni tittar på en karta).
      Promenera längs stranden ut på udden och där kommer varje förmiddag två stora havssköldpaddor in. De tigger sjögräs av turisterna, men är väldigt vänliga och går att klappa.
      Barnen älskade att gå dit och klappa sköldpaddorna. Tänk på att under eftermiddagen är det högvatten och svårare att gå längs stranden.
      Det finns snorkelutrustning i turistbutikerna (ej avancerad, utan mer för turister och barn). Tänk på att det finns en hel del underströmmar som kan vara starka i havet utanför, så gå aldrig långt från barnen när de badar i havet.
      Vi var ute med glasbottenbåt en dag. Ligger ett litet företag alldeles nedanför poolbaren på stranden utanför Coral Sands som vi använde oss av. Väldigt vänliga. Dock hade de bara flytvästar för vuxna, men barnen fick ha dessa ändå.
      Gillar ni att dyka eller fiska finns det ett jättebra företag som heter Poseidon Diving Station. Min man hyrde en egen båt med dem för att fiska en heldag. Vi hade förbokat med dem via deras hemsida http://www.fishingsrilanka.com/
      Tips på bra restauranger har jag också . Om ni går ut från hotell på huvudgatan och tar till höger kommer ni till flera bra. De flesta heter någoting med Sea View och vi testade flera av dem. Fisk och skaldjursfat kan man äta för billig peng med utsikt över havet. Barnen åt mycket nudlar. Finns även en pizzeria som har jättebra pizzor.
      Fortsätt på samma gata så kommer ni till en lite större supermarket där ni kan handla.
      Jag kan skriva och prata om Sri Lanka väldigt mycket då jag älskar ön.
      Njut av en härligt vistelse på Sri Lanka! Vi längtar tillbaka!

• Sara Svara

Tack för informationen!! Har hört mycket gott om sri lanka så det ska bli så spännande att åka dit!!

Kommentera

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.