Barcelona i Gaudis fotspår

Förra året fyllde vi 40 år och firade med massor av tävlingar. En av dagarna så var vinsten en resa till Barcelona och vann gjorde Ingrid som reste tillsammans med sin sambo. Nu har Ingrid kommit hem från resan och skickat oss en hälsning.

Läs hennes berättelse här:

Efter ett tips från Bob på Resia i Hässleholm (som hjälpte oss att boka in resan), så gick vi till loungen ”Copenhagen Apartments” på Kastrup flygplats. Det är en lounge som kan nyttjas av alla resenärer. Man betalar en avgift (ca DKK 125/person) och får tillgång till mat och dryck, lugn och ro. Ett bra tips – tack Bob! Det finns även en Business Class-del (lite dyrare).

Vi flög till Barcelona via Amsterdam, vilket var fantastiskt vackert då vi fick se tulpanfält i full blom vid landningen.

Vi anlände framåt kvällen, checkade in på mysiga Hotell Rialto i gamla stan och promenerade sedan via La Rambla till Barcelonas ”hjärta” Placa Catalunya. Vi satsade på ett säkert kort och åt middag på Hard Rock Café – måhända inte så spanskt, men alltid supersnabb servering, vällagat och gott. Sedan gick vi till den stora turistbyrån som ligger under torget (vi har förstått att många har svårt att hitta dit). Där köpte vi 2-dagars pass till Hop On/Hop Off-bussen.

Vi hade besökt La Sagrada Familia och Palau Güell för drygt ett år sedan och visste att vi ville fokusera på Antoni Gaudi’s verk denna gång, så vi började dag 2 med ett besök på Casa Batlló i bästa ”slow art”-anda – vi gick omkring och bara njöt tills vi kände att vi var klara. Vi hade köpt ”Fast Pass” på nätet, vilket innebar att vi fick gå förbi båda köerna (till biljettluckan och sedan till entrén) och var där nästan först på morgonen.

Redan på utsidan av Casa Batlló anar man att insidan är något alldeles extra.

Takvåningen på Casa Batlló

Sedan vidare på Hop On-bussen till Parc Güell, som är känd för sina ”pepparkakshus” och fantastiska mosaik-soffa. Gaudi fick i uppdrag att designa ett bostadsområde, komplett med marknadstorg. Tyvärr blev det ingen succé och bara två bostadshus byggdes där, varav Gaudi själv bodde i det ena. Det är inträde till den populäraste delen av parken sedan några år tillbaka, för att den inte skall slitas alltför hårt, men man kan även välja att gå i resten av parken, helt fritt, och man har en god överblick in i den avgiftsbelagda delen även därifrån. Parken är högt belägen och erbjuder en fantastisk utsikt över Barcelona.

Gaudis hus i Parc Güell.

Vi åkte den ”blå rundan” med bussen tillbaka till Placa Catalunya och spenderade resten av eftermiddagen i gamla stans gränder samt med ett besök på Katedralen. Den är väldigt stor med tre skepp och 28 sidokapell. Missa inte den inbyggda klosterträdgården, där det bor 13 gäss – för att hedra Barcelonas skyddshelgon Sankta Eulalias minne, de symboliserar att hon dog när hon var endast 13 år gammal. Kvällen avslutade med en mysig middag vid Placa Reial, som har lyktstolpar designade av Gaudi.

Dag 3 började vi med en annan Gaudi-klassiker, Casa Mila, även kallad La Pedrera, vilket betyder stenbrottet. Huset är idag ett av världens mest besökta bostadshus, lika fascinerande som Casa Batllò, men helt annorlunda. Den böljande stenfasaden är helt självbärande, vilket innebär att lägenheterna kan vara i öppen planlösning eller uppdelade precis så som ägarna vill ha dem. Gaudi’s nytänkande arkitektur innebar inte bara ”nymodigheter” som öppen planlösning, naturligt luftkonditionering, dagsljus till alla rum och nytänkande kring vattentillförsel och -avrinning, utan också att detta inte bara skulle vara funktionellt utan också både ergonomiskt och dekorativt.

Casa Mila med en självbärande stenfasad.

Turen på Casa Mila börjar på taket med de fantastiska skorstenarna. På vindsvåningen finns en utställning om Gaudi’s arbete. Jag gillade speciellt delen om hur han inspirerades av saker i naturen – snäckor, sjöstjärnor, kobraskelett och mycket mer. Sedan får man besöka en lägenhet, inredd som den skulle ha sett ut i början av 1900-talet. Längst ner finns en souvenirbutik och ett café.

Ingrid med ressällskap på Casa Milas tak.

Vi var på Casa Mila ett par timmar och åkte sedan vidare på den ”röda rundan”. Vi hoppade av vid MNAC för lunch och för att beundra den otroliga utsikten. Konstmuseet ligger på Montjuïc-berget, i det mycket vackra Palau Nacional, som byggdes för världsutställningen i Barcelona 1929. Här ligger också ”Den magiska fontänen”, vacker dagtid och, från vad jag hört, helt magisk på kvällen. Sedan vidare på bussen till Port Vell nere i hamnen för en fika. Tips: det stora shoppingcentrat Mare Magnum i Port Vell har öppet för det mesta, även på söndagar, för den som känner sig shoppingsugen då. Via Barceloneta tog vi oss tillbaka till gamla stan för ett besök på kyrkan Santa Maria del Pi, Picasso-museet samt de två matmarknaderna Santa Caterina med sitt berömda böljande och färgglada tak samt klassikern La Bouqueria på La Rambla.

formateria_la_seu
Gillar du ost så missa inte ett besök på Formatgeria La Seu.

Min sambo är en stor ost-fantast, så jag överraskade honom med ett besök på en mysig, pytteliten ostaffär som låg i gamla stan, bara 3 gator från vårt hotell. Det är en skotsk dam som driver affären sedan 25 år och hon har bara ostar från Katalonien och övriga Spanien. För endast 3 Euro får man en ”provsmaknings-palett”, en keramik-tallrik formad som en målar-palett med hål för tummen och för vinglaset med tre olika ostar och ett glas vin. Hon tillverkar även glass – med ost i! Läs mer här.

Ruta del Modernisme-platta. Ser man en sådan här på trottoaren så vet man att man är på rutten som visar modernismens stora verk. Då är det dags att stanna upp och se sig omkring!

Konditoriet Escribà ligger i en fantastisk Art Nouveau-byggnad kallad Antigua Casa Figueres på Les Rambles 83. Jag fastnade för det vackra påfågelfönstret.

Dag 4 bar det hemåt igen. Vi passade på att köpa holländsk ost i Amsterdam och hade den stora turen att bli uppgraderade till Business Class på flyget. Ett fantastiskt slut på en fantastisk resa! Stort tack!

Vi tackar Ingrid för den härliga berättelsen. Det låter som en fantastisk resa. Jag har varit i Barcelona en gång och hann med en hel del men jag märker att det finns mycket mer att upptäcka!

2 Responses to Barcelona i Gaudis fotspår
  1. Lena i Wales Svara

Älskar verkligen Gaudis arkitektur!

• Hallins reseblogg Svara

Lena i wales: Ja, de är lätta att förälska sig i. Det är otroligt med tanke på hur länge sedan det är och att han lyckades få igenom så många av sina innovativa projekt.

Kommentera

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.