Kryssa i Karibien med vår gästbloggare Sara

Minns ni Sara som gästbloggade hos oss där hon gav sina bästa tips i Brasilien? Sara är 24 år och älskar att resa och har besökt en hel del platser men vill gärna resa jorden runt och besöka många fler städer. Sara är lite av en USA-fantast och drömmen är att besöka alla 50 delstater. Hittills kan hon bocka av 22 stycken. I Saras blogg aamaziing.se kan ni läsa mer.

Aruba
Härligt på Aruba.

Den här gången ska vi få följa med Sara på en Karibienkryssning. Sara berättar:
Nu i vintras åkte sambon och jag på kryssning i Karibien, något jag länge drömt om att få göra. Vi flög till Fort Lauderdale i Florida och spenderade först några dagar där innan fartyget skulle avgå. Vi hade bokat kryssningen via Resia med Royal Caribbean och åkte med Legend of the Seas. När vi kom till hamnen tog de som jobbade där hand om våra väskor och vi gick sedan för att checka in och få våra SeaPass, som man bland annat använder på båten att betala med, har som rumsnyckel m.m.

Allting gick väldigt lätt och smidigt, personalen och besättningen tog väl hand om oss och besvarade alla våra frågor och väskorna kom direkt till vår hytt.

Boka utflykter direkt

En av de första sakerna vi gjorde när vi kom ombord på båten var att boka utflykter på de olika öarna som vi skulle besöka. Det fanns många olika att välja på, alltifrån att åka till en vacker strand till att vandra i regnskogen. Man behöver så klart inte boka utflykter/aktiviteter med Royal Caribbean, men gör man det så är man garanterad att komma med båten även om utflykten eventuellt skulle bli försenad.

Fullt av aktiviteter ombord

Kryssningen som vi åkte på var 11 nätter och vi besökte sex karibiska öar. Det blev några dagar till havs, men man behövde inte oroa sig för att bli rastlös. På båten fanns ett flertal pooler, minigolf, klättervägg, gym, spa, caféer, restauranger och mycket mer. Det fanns alltid något att göra och om man inte bara ville ligga och slappa i solen så fanns det flera olika aktiviteter att välja bland varje dag. Varje kväll fick vi som en liten tidning där det stod om nästkommande dags händelser, väder, rekommenderad klädsel, när vi skulle ankomma till nästa ö m.m.

Fantastiska öar

De öar vi besökte var Aruba, Bonaire, Grenada, Barbados, Antigua och Haiti. Alla var fantastiskt vackra med turkost vatten, vita sandstränder och vänlig befolkning. På Aruba åkte vi runt ön med buss och en helrolig guide som spelade gamla godingar ur högtalarna. Bland annat körde vi igenom ett område som han kallade för Arubas Beverly Hills. Där hade inte varit fel att ha en villa! Vi stannade sedan på Palm Beach för sol, bad och lunch.

När vi kom till Bonaire började vi med att strosa omkring i byn vid hamnen på egen hand. Här fanns massor med härliga, färgglada små hus och roliga butiker att kika i. Vi åkte senare ut till en strand för sol och bad. I vattnet var det mängder med fiskar och att snorkla på Bonaire verkade väldigt populärt.

Bonaire 2
Färgglada hus i Bonaire.

Bonaire
Otrolig snorkling!

Kuperat på Grenada och vila på Barbados

Ö nummer tre som vi besökte var Grenada. Medan Aruba och Bonaire kändes lite platta och torra så var Grenada väldigt kuperat och allting var väldigt grönt. Här åkte vi med en minibuss upp för långa, kurviga vägar till vi kom till en regnskog. Då var det dags att hoppa ur bussen och påbörja vandringen i regnskogen upp till två vattenfall. Stigen var väldigt kuperad och lerig, så man fick gå försiktigt för att inte hamna på rumpan. Vår guide här var jättebra och berättade om de olika träd och växter som vi passerade. Väl framme vid vattenfallen tog vi en paus för att bada i poolerna som bildats nedanför. För de modiga var det fritt fram att kasta sig ut från fallen.

Grenada
Vattenfall på Grenada.

Nästa dag anlände vi till Barbados och åkte ut till en härlig sandstrand. Vi hade kraftig träningsvärk efter den långa, kuperade vandringen dagen innan, så att bara ligga och relaxa och njuta av den vackra vyn kändes helt rätt.

Barbados
Sol, bad och avkoppling på Barbados.

Antigua
Antigua var nog den ö jag gillade bäst. Fantastiskt vackert och härlig befolkning. Vi åkte ut till Dickenson Bay Beach, en lång, vit sandstrand med turkost vatten. Här kunde man bland annat hyra vattenskoter eller ta en ridtur längs stranden.

Sista ön som vi besökte var Haiti. Innan det var dags för vår utflykt promenerade vi omkring på egen hand och såg oss omkring. Det fanns många aktiviteter att göra här, bland annat hade de en lång zipline som gick ovanför havet. Vi åkte ut med en båt till en liten ö där vi solade, badade och snorklade.

Haiti

Kryssningen var verkligen jättelyckad och vi vill absolut åka på det igen (faktum är att vi redan bokat nästa som vi ska åka på i höst). Vi träffade ett par i 50-årsåldern som var på sin 25:e kryssning och var helt kryssningsfrälsta. Vi förstår dem!

Vi tackar Sara för ännu en härlig reseskildring. Och det är ju inte utan att man längtar till lite varmare breddgrader just nu : )

Kommentera

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.