På kryssning till Kiel

I helgen var jag på en minikryssning till Kiel som passar perfekt när man bara kan vara borta över en helg. Färjan till Kiel avgår varje dag från Göteborg 18.45. Du är framme i Kiel nästa dag vid 9.15 där en heldag väntar. vid 18.45 går fartyget tillbaka för att vara i Göteborg igen 9.15. Skönt att ha en del av söndagen kvar när man ska upp och jobba nästa dag. Trots att vi bara varit borta i två nätter så känns det som vi upplevt massor.

Enkelt och smidigt att checka in

Senast 30 minuter innan fartyget avgår så måste du checka in. Det är enkelt gjort i maskiner som finns vid entrén. Varsin nyckel till hytten spottar maskinen ut snabbt! Trevligt mottagande med smakprover mötte oss direkt vid ingången. Vi letade upp våra hytter för att lämna bagage för att sedan äta middag. På utresan provade vi på à la carten och tog varsin huvudrätt som alla smakade bra. Vill man äta en lättare middag så ligger caféet intill som t ex serverar räkmackor med ett glas vin för 99:- och massor av andra erbjudanden.

Shoppa i butiken!

I shoppen gick vi länge och tittade. Just nu fanns här flera fynd att göra men vi bestämde oss för att jämföra priser med vad det kostar i Tyskland. En avkopplande drink i baren med ett band som underhöll innan det var dags att krypa ner i de förvånansvärt sköna sängarna! Lite lagom gung vaggade mig skönt till sömns.

shop_kiel

I Kiel

Frukost och måltider bokas enklast innan avresa. Frukostbuffén är riklig med bröd, ägg, yoghurt, müsli, äggröra, bacon och allt du önskar för att ladda för en heldag i Kiel. Delar av sällskapet ville absolut åka till Citti Park, det stora köpcentrat som ligger 10 minuter bort med gratisbussar som stannar precis vid färjeterminalen, Schwedisch Kaje. På Citti Park finns alla affärer du kan drömma om och delar av sällskapet gick för att titta på priser på vin och annat. Vi bedömde att skillnaden inte var särskilt stor mot att köpa ombord. Är du ute efter att handla dryckesvaror så finns det även affär vid kajen. Bussen tog oss tillbaka till Kiel och vi gick en promenad för att kolla in utbudet.

På den trevliga gågatan finns flera butiker. Jag hittade två favoriter;

På Appelrath Cüpper fanns massor av snygga kläder. En saftig rea gjorde att jag gick länge och valde. På Ferdinand Meislahn hittade du ett mer dressat mode och inredning i högre kvalitéer. Längre bort på gågatan har Karstadt, det stora varuhuset, öppnat i nya lokaler. Deras matavdelning är härlig! Här fanns flera fik och vi fick både kaffe och smarrig Apfelstrudel.

Middagsbuffé och musikquiz!

På hemvägen hade vi bokat buffén för 280:- som man måste säga är prisvärd. Flera rätter att välja på både till förrätt, huvudrätt, ostbricka och efterrätt. Öl och vin ingår i priset och kan hämtas i kranar. Du kan välja på två sittningar under kvällen.

Efter middagen var det dags för att göra inköpen i shoppen vi planerat. Tunga påsar att bära till hytten : )

Vi avslutade kvällen med ett musikquiz med en del knepiga frågor. Döm om vår förvåning när vi lyckades vinna och första pris var en kryssning till Kiel för två personer!!

vinst_Kiel

Efter ytterligare en god natts sömn och frukostbuffé var det dags att gå iland prick 9.15 som var den utsatta tiden. Vi var nöjda efter en perfekt tur med vänligt mottagande var vi än befann oss på båten!

3 Responses to På kryssning till Kiel
  1. […] precis som bloggaren Fnulan gjorde på sin Kiel-kryss. Och precis som Fnulan med sällskap samt Marg... stenaline.welcomdev.com/tyskland/vi-tar-sunes-vag-till-sportlovet
  2. Jan Lahti Svara

Är stranden i Kiel fin?

• Hallins reseblogg Svara

Jan Lahti: Jag har inte varit i Kiel under badsäsong men det här hittade jag på en sida som heter restipset.nu:
      Kiel har ett flertal stränder i sin omgivning bl.a. Falckenstein som är en sandstrand där fjorden är som smalast vilket gör att man kommer väldigt nära båtarna som passerar. Schilksee söder om Schilksees hamn finns en sandstrand som nås via trappor. Utanför stranden finns det vågbrytare som gör stranden säker för barn. Det finns även strandvakter från DLRG. Ytterligare en bra sandstrand är Strande som börjar vid en liten pittoresk fiskehamn och är 5 km lång och inbjuder till promenad, förutom de vanliga strandaktiviteterna. Även denna strand har badvakter. Schönberger är en oändlig lång strand som av Kiel-borna själva kallas Kalifornien eller lilla Brasilien.

Kommentera

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.