Gott nytt (rese)år!

Ja, nu kan vi snart lägga ytterligare ett år bakom sig. Det är likadant varje år att det i början känns lite ovant att säga de nya siffrorna för det nya året. 2014!

Paris

Jag har tittat tillbaka på mitt reseår och ser att jag varit iväg en hel del i år. I mars gjorde jag en ganska kort sväng till Paris där jag fick en ordentlig rundvisning av Charles de Gaulle som man byggt om och förenklat för i första hand transitresenärer.

paris_1
Charles de Gaulle – nu med skyltar på flera språk.

Jag bodde på det hotellet som ligger överst på vår topplista över mest bokade hotell – Mondial. Ett mellanklosshotell med perfekt läge som just nu är alldeles nyrenoverat.

Tog mig en heldag och besökte massor av butiker som blev till en härlig shoppingguide. Läs här.

paris_2
Omtalade Merci var en av de butiker som besöktes.

Birmingham

I april tog jag den nya linjen Göteborg-Birmingham med British Midland. Vi började med en tur ut på landet för att sedan lära känna Birmingham. En heldag på Aston Villa där vi till och med fick beträda plan vilket jag förstod skulle varit en riktig höjdpunkt för en fotbollsfanatiker : )

228

Naturligtvis åt vi middag i kvarteret Balti Triangle och överraskades av fantastisk mat till låga priser. Läs mer om Birmingham här.

birmingham

Franska Rivieran

I maj åkte jag på semester till Nice och bodde alldeles intill Monaco. Vi gjorde mysiga utflykter till bergsbyarna St Paul de Vence samt Eze. Vi åkte även över gränsen till Italien för att gå på marknad i Ventimiglia och åt andra hållet för att besöka NIce.

eze
Oerhört charmigt i Eze Village.

Parga

I juli tog vi oss en riktig lat semester i Parga på grekiska fastlandet. Parga var en riktig favorit med härliga stränder och mysiga gränder att strosa i på kvällarna.

parga
Lata och sköna dagar i Parga.

Nerja

Reseåret avslutades med ett besök i Nerja på spanska solkusten. Även Nerja visade sig vara ett riktigt favoritställe. Hade föreställt mig höga hotell och stora stränder med Nerja var något helt annat. Mysigt centrum med gränder och många bra restauranger samt ett flertal tapasbarer och härliga stränder där flera visade sig vara mer som vikar och avsaknad av solstolar och försäljning som jag gillar!

nerja

Utmärkt läge för utflykter som vi gjorde flera stycken. Alhambra har jag länge längtat efter att se och det ligger inte längre än 8 mil från Nerja.

alhambra
Alhambra har länge stått på önskelistan över sevärdheter att besöka och jag blev inte besviken!!

2014

Nu väntar ett nytt resår och en resa är planerad – New York!! Som jag längtat. 1985-1986 var jag ett år i New Jersey och var i New York i stort sett varje helg. Har inte varit tillbaka sedan dess och jag är ganska säker på att jag inte kommer att känna igen mig : )

Andra resmål som lockar är Riga som jag hoppas få besöka i vår men även Lissabon som jag inte besökt sedan 1988. Det är ett resmål som växer och TAP har dessutom startat en ny direktlinje från Göteborg. En present från 2013 ska också användas tillsammans med vänner. Vi siktar på en bussresa till Toscana.

Ja, det ser ut att bli ett härligt resår även 2014! Nu är jag nyfiken på vart du har rest och vart du planerar att resa 2014. Och naturligtvis önskar jag er alla ett riktigt gott nytt år!

Betygsätt inlägget:
Gott nytt (rese)år!
Kategori: Övrigt
Taggar:

7 Responses to Gott nytt (rese)år!
  1. Anette Svara

Vilket härligt reseår du haft!
    Vi ska till en början åka skidor i Folgarida i Italien i vecka 3. Därefter har vi inte planerat någto än. Vi får se hur mycket tid och pengar vi har.
    Gott Nytt År!!

2. Hallin Svara

Anette: Åh, så härligt det låter. Det var evigheter sedan jag var i Alperna. Hoppas ni får en toppenvecka!

• Anette Svara

Tusen tack! 🙂 Ja,jag hoppas vädret blir fint. Det blir så mycket trevligare då.

3. Aniika Svara

Låter härligt. Själv blev 2013 ett weekendår för mig: http://www.aniika.se/2014/01/resfredag-resaret-2013.html

2014 börjar bra med en vecka till Teneriffa om 10 dagar. Sedan? Inget bestämt än, men Balkan, USA och Amsterdam ligger på önskelistan just nu.
    Gott nytt resår! 🙂

4. Hallin Svara

Aniika: Så kul att läsa om dina resor. Härligt med storstäder. Det är ju så enkelt att resa iväg några dagar och upptäcka så mycket. Hoppas ni får en härlig vecka på Teneriffa! Amsterdam var mysigt. Har skrivit mycket om det här i bloggen! USA står alltid på önskelistan : )
    Men det var ju som du skrev, semestern, så få dagar!

5. Charlotta Svara

Inte helt förvånande har jag mest varit i England. 😀 Hos maken i Lincolnshire med turer runt Peak District och Leicestershire men också den obligatoriska sommarveckan i St Ives och i år blev stoppet ”på vägen” norra Devon.Sedan blev det liten London på väg till och från alltsammans och så en nyårsvecka i St Ives igen.

I år kommer det förutom St Ives att bli konsert i London i vår. Annars är just nu inget inplanerat men jag hoppas kunna återvända till Edinburgh, vill gärna till södra Wales och så kan jag tänka mig en tur till Barcelona. Samtidigt ska jag hinna med sommarstugan hemma i Sverige. 🙂

• Hallin Svara

Charlotta: : ) Det är klart att du sett ännu mer av England! Så mycket att se. Men semestern räcker ju aldrig till!!

Kommentera

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.