Drive on the left – en barnfamilj i Sussex och Devon – del 1

Vi har träffat Elisabeth tidigare här i bloggen. Bland annat tog hon med oss på en rundtur till Harry Potter-museet i London och vi har också fått följa med till Rom. Idag tar Elisabeth med oss på en resa tillsammans med sin man och fyra barn till London, Sussex och Devon. Elisabeth bloggar varje dag i sin blogg Librarybeth.

Vi är beredda men en skylt talar ändå om för oss; ”Drive on the left” när vi svänger ut med vår hyrbil från flygplatsparkeringen.

Mannen och jag tittar på varandra. Okej, nu börjar en ny del av vårt brittiska äventyr.

Att bila runt i England hade länge stått på vår att-göra-lista, möjligen blev det ideligen nedpetat i prioriteringsordningen pga det något nyckfulla brittiska vädret.
Nu har vi emellertid tagit vårt förnuft till fånga och vi är på väg mot Bath! Vi har en rutt på sex nätter framför oss med förbokade övernattningar på tre olika orter; Bath, Torquay och Brighton.

Inleder med London

Vi inledde dock resan med att spendera ett par dygn i London. London har något för alla men kanske museet i Greenwich mest var för oss vuxna eller så hade barnen en dålig resdag för där satt de mest och suckade medan jag och kära maken intresserat böjde oss över glasmontrarna i museet.

Har du gjort alla ”måsten” som turist i London kan jag rekommendera en tur till Greenwich, tåget tar en tur genom Docklands vilket bara det var en intressant upplevelse. Visst är Greenwich nedlusat med turister men var i London är det inte det? Vi köpte med oss lite matsäck som intogs i Greenwich park innan vi traskade till museet Royal Observatory Greenwich.
I Greenwich finns också National Maritime Museum och segelfartyget Cutty Shark, snabbaste segelfartyget när det begav sig. Just skeppet hade vi gärna besökt men det får bli en annan gång. Missa inte att vandra tillbaka till London genom att gå i Greenwich Foot tunnel, när du kommer upp på andra sidan Themsen tar du med lätthet tunnelbanan till önskvärd plats.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ett bra sätt att bekanta sig med Londons historia som stad är att besöka London Museum, entrén är gratis och vi kan rekommendera ett besök i caféet på entréplan. Deras te och scones med clotted cream var ett utmärkt alternativ till de mer flådiga afternoon-tea som kan kosta en mindre förmögenhet på tjusigare etablissemang. Vi tyckte bäst om den del av utställningen när man kommit lite närmare modern tid. Ett trivsamt museum att spendera några timmar på, kanske en regnig dag i London.

På väg mot Bath

Men nu var vi på väg till Bath och det skulle ske i vänstertrafik något som maken tyckte gick att vänja sig vid (efter några dagars körning). Det jobbiga var att tänka ”rätt”; som t ex vilken fil som är den ”snabba” filen på motorvägen, känslan att var har jag bilen på vägen nu när jag så att säga sitter på ”fel” sida i bilen. Samma känsla hade jag som passagerare men det var som sagt något av en vanesak som man dock bör ha respekt för. Varje gång vi satte oss i bilen upprepade vi; i det här landet kör man på vääänster sida!

Det tog inte så många timmar att nå Bath, sträckorna är inte långa men trafiken är tät. Väl inne i Bath får vi problem att orientera oss, vi måste kvickt svänga in bland kvarteren för att ha en överläggning.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Till min stora förtjusning har vi lyckats svänga in precis vid det underskönt vackra huset The Royal Cresent! För Jane Austen-fantaster är nog Bath ett måste, här har man använt sig av stadsmiljön för filmatisering av hennes romaner och hon bodde också här själv under ett par år i sitt liv.

Till the Royal Cresent får vi nästa dag anledning att återvända, här finns det nyöppnade museet The Royal Cresent number one. En varsamt renoverad och utsökt möblerad lägenhet som visar en äldre gentlemans liv i slutet av 1700-talet. Man får vandra fritt från rum till rum och ta del av historien, tyvärr är fotografering inte tillåten vilket gör vår fotointresserade tonåring besviken och jag kan förstå henne. Miljön är inte bara full av intressant historia, den är också mycket vacker. Nere i köksregionerna finns det en kista med lite tidstypiska kläder att klä ut sig i och det går alla flickorna igång på oavsett ålder.

Under vår första kväll i Bath strosade vi runt och bara insöp miljön innan vi slank i på museet The Roman Bath – missa inte det! Det blev ett mycket bra museibesök, här finns audioguider att låna och barnversionen (på engelska) är på en lämplig nivå för skolbarn från 10-11 år och uppåt och våra yngre barn hade stor behållning av detta med lite support från äldre systrar. Museet The Roman Bath har suveräna öppettider, man stänger först klockan 22 och när vi slank in vid halv åtta på kvällen var det ingen trängsel, perfekt med andra ord.

I Bath har vi valt att hyra en lägenhet och trots att den ligger väldigt centralt orkar vi inte traska hem och fixa lunch. Istället tar vi tar seden dit vi kommer och till barnens förtjusning blir det en dag med macka och chips till lunch i parken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Närmast stadens butiker är den fina parken som ligger nedanför the Royal Cresent, här är det blandat med turister och Bath-bor. Vill man ha mer av byggnadskonst – förutom de vackra husen i stadens mitt (missa inte the Circus och Assembly Rooms) kan man promenera till Camden Cresent, ännu ett vackert bostadskomplex från 1700-talets slut.

I Bath vill vi också pröva det fina terminalbadet, ett försök som slutar i besvikelse eftersom badet endast är öppet för besökare över 16 år – ett rejält bakslag för den badsugna familjen.

Ett besök på det rätt så dammiga Jane Austen-museet livar inte upp oss heller. Vi blir istället överraskade av att man inte gjort ett bättre museum med tanke på den dragningskraft Jane Austen har och att det finns så mycket att ösa ur rent historiskt. Besöket inleds av att vi besökare får slå oss ned i ett kvavt rum och en mycket duktig guide pratar och pratar i närmare en timme innan vi sedan får gå en tur på egen hand i trånga som rum med en utställning som tyvärr saknar all slags professionalism som man förväntar sig av ett museum. Hoppa över detta museum och njut istället av stadsmiljön som Bath erbjuder.
Självfallet blir det ett besök stadens kyrka som ligger precis intill The Roman Bath.

Vi tackar Elisabeth för dagens inspiration och reser vidare imorgon till Torquay och Brighton. Häng med!

One Response to Drive on the left – en barnfamilj i Sussex och Devon – del 1
  1. [...] Igår fick vi följa Elisabeth och hennes familjs resa till London och Bath. Idag går resan vidare till... blogg.resia.se/2013/11/20/drive-on-the-left-en-barnfamilj-i-sussex-och-devon-del-2

Kommentera

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.