Gästbloggare Gerd: Längs Londons kanaler

Regents kanalen i London

Varma sommardagar brukar jag bege mig till Regent’s Canal för att se livet längs kanalen och ett helt annat, ganska outforskat, London. Under 1800-talet var Londons kanaler viktiga transportvägar för industri och handel. Stora arbetshästar gick bredvid kanalen på så kallade towpath och drog de långa och smala kanalbåtarna med bland annat bränsle, råvaror och is. Både kanalerna och dragvägarna är kvar och utgör numera en härlig rekreationsmöjlighet för Londonborna – från Little Venice i väst via Olympic Park i öst till Themsen vid Limehouse.

En bra utgångspunkt för att utforska kanalerna är Little Venice (tunnelbanestationen Warwick Avenue) norr om Paddington. Här sammanlänkas Themsen med Birmingham via ett raffinerat kanalsystem – Grand Junction Canal möter Regent’s Canal. Little Venice är ett attraktivt bostadsområde, vilket inte är så svårt att förstå; här finns vackra gamla hus i regencystil från 1800-talets början, ett skönt lugn, bra förbindelser och kanalen med alla husbåtarna. Priserna är naturligtvis skyhöga och kändisar budkrigar för att få de vackraste husen. London Walks har under helgerna en guidad tur på två timmar för nio pund som jag kan rekommendera. Deras guider är väldigt kunniga och under turerna får man lära sig mer om arkitektur, om vem som bott var och hur de levt sina liv och även lite skvaller om dagens celebriteter. En avkopplande fika eller ett glas vin finns i kanalbåten Waterside Café (Warwick Cresent). Lite längre bort ligger restaurangen Waterway (54 Formosa Street) som vackra sommardagar sätter fram grillen i den stora uteserveringen.

Båt längst med kanalen

Från Little Venice är det väldigt trevligt att åka med Jason’s trip, 42 Blomfield road vid Westbourne Terrace Road Bridge till Camden Lock. En returbiljett kostar nio pund och kan bokas via deras hemsida och under sommaren kan det rekommenderas. Guiderna är väl initierad och ger en målande beskrivning av livet vid Londons kanaler och kanalens betydelse för industrialiseringen. Turen går genom tunnlar och under broar och det är fascinerande att puttra fram i ett sävligt tempo medan London som vanligt brusar på några hundra meter bort. I sakta mak passerar man vackra hus, Regent’s Park, London Zoo (ibland kan man se girafferna stå och titta på kanallivet), och Pirate Castle (här kan man lära sig paddla kanot och kajak) för att sedan nå slutstationen Camden Lock. London Waterbus Company är ett annat företag som trafikerar samma sträcka men med den skillnaden att de lägger till vid London Zoo och att man kan köpa en kombinerad biljett för 25 pund. Ytterligare ett alternativ är kanalbåten Jenny Wren som under sommaren dagligen avgår från Walker’s Quay till Little Venice och tillbaka för cirka tio pund.

Ett spännande sätt att ta sig fram är genom att paddla kajak med London Kayak Tours från Ormonde Terrace/Prince Albert Road vid Primrose Hill Bridge – två timmar kostar cirka 75 pund för två personer. Jag är tyvärr väldigt vattenfeg och har inte provat det men en kompis tyckte det var urhäftigt och eftersom kanalbåtarna går väldigt sakta så är det nästan ingen risk för svallvågor.

Bro över kanalen i Camden, London

Camden Lock har fått sitt namn efter slussen och är numera mest känd för sin gigantiska och populära marknad som mest liknar en basar med trånga gränder och små butiker som säljer det mesta. Under helgerna är området proppat med folk. Jag brukar fortsätta längs gångvägen för att lämna den turisttäta delen av Regent’s Canal och efter en och en halv kilometer når man King’s Cross. En fin avstickare kan man göra till ett av mina favoritfik i London nämligen lekfulla Drink, Shop & Do, 9 Caledonian Road som är inrymt i ett gammalt viktoriansk badhus och här serveras underbara kakor (cheesecake med kola och macadamianöt) och spännande drinkar. Blir man förtjust i inredningen så kan man faktiskt köpa den.

Kanal museum London

Några hundra meter därifrån vid Battlebridge Basin ligger London Canal Museum, 12-13 New Wharf Road som är ett fint litet museum inrymt i ett gammalt kylrum för is; England importerade enorma kvantiteter is från Norge under 1800-talet som transporterades via kanalerna. Utställningen innehåller det mesta och precis som på många andra av Londons mindre museum så är det bemannat av volontärer som vänligt svarar på frågor och berättar. Museet är en riktig liten pärla och det är roligt att fastna i en film om husbåtsägare, titta in i en trång kanalbåt eller peka runt på den interaktiva dataskärmen där man kan få reda på mer om hur importen av is gjorde det möjligt för den schweiziske entreprenören Carlo Gatti introducerade glassen i London 1850. Under sommaren kan man vissa dagar göra en tur från museet med båten Tarporley genom den långa Islingtontunneln. Biljetten kostar åtta pund och eftersom antalet passagerare är maximerat till tolv personer så blir den fyrtio minuter långa färden väldigt personlig och trevlig i den gamla kanalbåten från 1930-talet. Vill man hyra Tarpoley med kapten under en dag så kan man göra det via hemsidan http://camdencanals.org/6.html.

Islingtontunneln

Islingtontunneln har ingen gångväg och förr var man tvungen att baxa båten med händer och fötter de tusen metrarna genom tunneln. För att ta sig vidare promenerar man över tunneln (Muriel Street, Wynford Street, Panton Street, Chapel Market och Liverpool Road) för att hamna i den trevliga stadsdelen Islington. Inte långt från kanalen ligger Camden Passage som är en spännande gränd med roliga butiker och varje onsdag och lördag så är det fin antikvitetsmarknad där. I närheten finns The Island Queen, 87 Noel Road som är otroligt vacker pub med etsat glas, handmålade speglar och anor från 1851. Dessutom har den ett bra sortiment av öl och väldigt god mat. The Narrow Boat Pub, 119 St Peter’s St, ligger alldeles vid vattnet och här kan man ta en öl på terrassen och se vad som händer vid kanalen.

Härlig båt på kanalen i London

En alldeles lagom promenad, på cirka tre kilometer, är mellan Islington och Broadway Market i London Fields/Hackney. Här samsas cyklister med flanörer och hundar och joggare medan kanalen slingrar sig mellan gamla fabriksbyggnader, gasverk, nötta gamla hus, ultramoderna lyxlägenheter och husbåtar. På vägen ligger underbara annorlunda Towpath Café, 36 De Beauvoir Crescent vid Whitmore Bridge, inrymt i en gul tegelbyggnad och med en rustikt timrad bar. Det är härligt och opretentiöst att slå sig ned här med gott italienskt kaffe eller en god frukost och kolla in folket som passerar. Mitt mål brukar vara Broadway Market som varje lördag har en av Londons bästa marknader med underbar streetfood. Är det inte marknadsdag så finns det gott om fikaställen att välja mellan. Climpson & Sons, 67 Broadway Market, är fiket för kaffeentusiaster med sitt underbart goda handrostade kaffe. Här brukar mina kanalpromenader ta slut och jag brukar sedan ta tåget från London Fieldsstation till Liverpool Street och tunnelbanan därifrån. Är det riktigt varmt så kan jag rekommendera ett dopp i London Fields Lido – bassängen är väldigt fin och vattnet är varmt – även regniga dagar!

(Regent’s Canal tar inte slut här utan fortsätter vidare till Victoria Park och Limehouse där kanalen löper ut i Themsen. En annan promenadväg går via Olympic Park.)

Text & foto: Gerd Pedersen
Läs flera inspirerande inlägg om London i hennes blogg En turist i London

Vill du resa till London?

Boka flyg och hotell till London

Boka flyg till London

Boka hotell i London

Boka weekend till London

Kommentera

Please rate*

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.