Hur klassificeras hotellen?

Visst tittar man på antal stjärnor hotellet har som man väljer. Antal stjärnor är en klassificering för att vi ska få den standarden vi önskar.


Hur vill du bo på resan? Med röda mattan eller ett enklare alternativ?

Hotelstars Union är en organisation i Europa som har beslutat om en generell hotellklassificering. Deras kriterier för att uppfylla respektive stjärnor är följande:


Rummen har dusch/badkar och toalett om inget annat anges. Handduk och tvål ingår. På rummen finns bord, stol, depositionsmöjlighet och garderob. Receptionsservice, depositionsmöjlighet samt frukostmatsal finns. Rummen städas dagligen.

Rummen har dusch/badkar och toalett. Förutom krav för en stjärna så finns även sänglampa, duschkräm och hygienartiklar(tandborste, tandkräm, rakningskit). Det går bra att betala med kreditkort.

Receptionsservice i minst 14 timmar samt nåbara på telefon dygnet runt. Rummet har förutom ovan, TV med fjärrkontroll, telefon, hårtork, ansiktservetter, helfigursspegel, bagagehylla samt extra kudde och täcke. På hotellet ska finnas tillgång till internet, sittplatser i receptionen, skoputsmöjligheter samt tvätt- och strykservice.

Reception öppen 18 timmar, nåbår dygnet runt per telefon. På rummet ska finnas minibar eller 24 timmar drycker via roomservice, bekväm stol/soffa med sidobord, kosmetiska produkter (t.ex. duschmössa, nagelfil, tops), sminkspegel, större hylla i badrummet, internet. På hotellet ska finnas lobby med sittplatser och dryck, frukostbuffé eller frukostmeny via roomservice samt à la carte-restaurang . Badrock och tofflor på beställning.

Reception öppen dygnet runt, flerspråkig personal, doorman eller valet parking samt concierge (som kan berätta mer om resmålet/omgivningarna) och bell boy. Rummet har minibar samt mat och dryck via roomservice,  dygnet runt, internet-PC och safe-box. Hotellet har rymlig reception med flertal sittplatser och servering av dryck samt strykservice inom en timma samt skoputsservice. Sängen bäddas upp på kvällen.

Klassificering charter
Om man däremot reser på charterresa så ser hotellklassificering annorlunda ut.

Fritidsresors bedömer sina hotell med olika antal F från ett till fem. Istället för att ha en gemensam klassificering av samtliga hotell så bedöms hotellen på resmålen inom skalan i förhållande till andra hotell och lägenheter på resmålet. Så ett  F kan t ex stå för något betydligt enklare i en storstad än på en etablerad semesterort. Och ett F behöver heller inte betyda att det är en stjärna i klassificeringen ovan utan tar hänsyn till arrangörens andra hotell på orten. Man grundar sin bedömning byggnadsstandard, utrymmen, inredning, servicenivå och faciliteter (pool, reception, sällskapsutrymmen, barer etc) vilket innebär att att ett lägenhetshotell med rymliga, komfortabla lägenheter, men utan pool, kan ha samma antal F som ett lägenhetshotell med enklare lägenheter men fler faciliteter.

På Apollo däremot så har man använt respektive lands turistmyndighet för att klassificera hotellen. Men man gör också en egen bedömning när man sätter sina ”solar”. Man använder upp till sex solar som är de allra lyxigaste i utbudet.

Flera av charterarrangörerna har också skapat koncept-hotell där resenärer med olika inriktningar kan välja hotell. T ex finns hotell bara för vuxna, hotell med spa, hotell där du kan få en egen pool osv.

6 Responses to Hur klassificeras hotellen?
  1. Christina Svara

    Tack för en intressant blogg! Har nyligen hittat hit och kommer att följa den.

    Väldigt bra med en gemensam definition av hotellstandards. Enligt mitt tycke går dock Hotelstars Union ut med rätt ”höga” krav även på 1-stjärnigt kanske dom behöver fixa sin skala även till minusstjärnor:-)

    Vet att dom fokuserar på affärsresor men skulle vara spännande att få motsvarande för privatresor. Plus att många företag numera är väldigt kostnadsmedvetna så…kanske lite synd att ribban ligger så högt som dom nu har på 1-stjärna.

    • Hallin Svara

      Christina: Så kul att du hittat hit! Välkommen. Jag blev själv väldigt förvånad hur standarden beskrivs för ett 1-stjärnigt hotell. Visste däremot inte att Hotelstars Union fokuserade på affärsresor utan trodde det var en generell beskrivning av vad man förväntas få på respektive hotell med olika klassificeringar.

  2. Inger Borg Svara

    Intressant läsa om hur dessa stjärnor funkar.

    • Hallin Svara

      Inger Borg: Visst är det! Trodde nog att 1-stjärnigt skulle vara ännu enklare om man ser till kraven.

  3. Nicklas Svara

    Det är intressant hur klassificeringarna kan variera så som de gör… Själv litar jag hellre på andra resenärers åsikter och kollar upp hotellen noggrant på tex hotels.com och Tripadvisor, har inte misslyckats hittills. Var på ett 3-stjärnigt hotell på Maldiverna som enligt andra borde varit 4 eller 5-stjärnigt, vilket stämde utmärkt. Så det är i mitt tycke viktigare att lyssna på andra än att lita på researrangören.

    Bra blogginlägg, gillar bloggen överlag. Keep it up!

    • Hallin Svara

      Nicklas: Det är ett bra tips och helt säkert ett mycket mer pålitligt sätt att titta på bedömningar. TACK, vad kul att du gillar både inlägget och bloggen!

Kommentera

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.