Resia testar: Lufthansas nya Boeing 747-800

Lufthansa är det första flygbolaget i världen som flyger med Boeings senaste passagerarplan, Boeing 747-800, planet som har kallats ”Queen of the Air”. I juni i år gick jungfrufärden mellan Washington och Frankfurt, den enda sträckan mellan USA och Europa som trafikeras av planet. Nu har Resia testat luftens drottning.

Efter en behaglig flygtid på cirka sex och en halv timme kan min upplevelse sammanfattas med två ord: snäppet bättre. Boeing 747-800 ger en flygupplevelse som är snäppet bättre än övriga flygturer som jag har gjort över Atlanten.


Behaglig flygtid över Atlanten: 6,5 h.

Ljus och luftigt kabin
Kabinen är ljus och luftig, och man får verkligen en känsla av rymd och fräsch luft. Jag flyger ekonomiklass och utrymmet i stolen är absolut inte trångt. Stolarna är bekväma och i nedfällt läge är skillnaden mot många andra flygplan markant. När ryggstödet lutar bakåt följer sitsen med, det ger ett väldigt behagligt sovläge. Även kuddarna och filtarna som ligger på varje flygstol vid starten är snäppet bättre. Lite större filtar i vävd bomull och mjuka, fluffiga kuddar. Jag sover gott under nästan hela fighten!


Gott om utrymme i ekonomiklassen.

Business class – en klass för sig
Innan jag stiger av smiter jag också in i business class för att få en glimt av den ytterligare komfort som erbjuds ombord. Om jag sov gott i ekonomiklassen är det lätt att föreställa sig riktigt sköna drömmar här. Utrymmet i business class är rejält tilltaget, med både stora fotstöd och breda armstöd mellan sätena. Här kan du sträcka ut dig i horisontalläge även om du är lång. En enkel knapptryckning och stolen omvandlas till en bekväm säng. För den som reser i affärer och vill utnyttja tiden effektivt måste det här vara ett perfekt alternativ och verkligen värt för företag att kosta på sina affärsresenärer. I Business Class finns också extra lagringsutrymme och ett individuellt undershållningssystem med mycket stora skärmar.

Första klass ligger i främdre delen av huvuddäck och här är det extremt tyst. Med ljuddämpande material i golv och ljudabsorberande gardiner och sängar som är drygt två meter långa och 80 centimeter breda tvekar jag inte en sekund på att jag skulle kunna sova gott där också.


I Business class är det inga problem att sova gott!

Att flyga med Boeing 747-800 ger mig mersmak. Jag blir naturligtvis nyfiken på om Lufthansa tänker trafikera några fler linjer med denna luftens drottning?

Malin Johansson, Key Account Manager, på Lufthansa berättar:
Idag flyger vi från Frankfurt till Washington, Dehli och Bangalore. Nästa destination som kommer är Los Angeles, och därefter väntar fler som ännu inte är helt klara.

Kostar det ner att flyga med Boeing 747-800 än era andra plan?
Nej, det är samma pris som på alla våra andra flygplan. Inga extra tillägg tillkommer.

Hur har responsen varit från era resenärer sedan jungfruturen?
Inför framtagandet av både business class och ekonomiklass har Lufthansa gjort undersökningar bland passagerare för att få bästa resultat. Våra passagerare har varit testpersoner som fick tycka till innan vi tog fram den slutgiltiga stolen. Det positiva med den nya ekonomiklasstolen är mera benutrymme för varje resenär samt att varje plats i ekonomiklass har sitt eget eluttag för lap tops.

Hur står sig planet ur miljöhänsyn jämfört med andra flyg?
Lufthansa har nyligen vunnit priset ”Eco-Aviation of the year 2012”, som utses av Air Transport World. Den nya 747-800 har ett reducerat bränsleutsläpp och vi arbetar med att minska utsläppen ännu mer. Nya flygplan är lite som nya bilar – bränslesnåla.

Betygsätt inlägget:
Resia testar: Lufthansas nya Boeing 747-800
Kategori: Flygbolag
Taggar:

2 Responses to Resia testar: Lufthansas nya Boeing 747-800
  1. Sten Elvin Svara

    Du säger att det absolut inte var trångt i ekeonomiklass. Den självklara frågan jag ställer: Hur lång är du? Jag har påtagliga problem vid flygning; jag är en bit över 1,90.

    • Hallin Svara

      Sten Elvin: Jag kan gott förstå att du sitter trångt. Jag är 1.70 (men har långa ben : ) och sitter för det mesta bra.

Kommentera

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.