Högertrafik fyller 45 år!

Igår var det 45 år sedan högertrafiken genomfördes i Sverige. I Europa har de allra flesta länder högertrafik förutom Storbritannien, Irland, Cypern och Malta.


Tror ni Storbritannien någonsin kommer att byta till högertrafik?

Från början var all trafik vänstertrafik. På Wikipedia läser jag att man 1998 hittade ett romerskt stenbrott där den ena sidan av vägen var mycket slitnare än den andra. Man antog att man hade dragit den tyngsta lassen från stenblocken och det var på den vänstra sidan av vägen och då drog man slutsatsen att vänstertrafik var det som användes från början. I slutet av 1700-talet började man skifta från vänstertrafik till högertrafik. I Frankrike bytte man under franska revolutionen som sedan spred sig till fler länder.

Trots att vi hade vänstertrafik i Sverige fram till 3 september 1968 så satt ratten till vänster i bilarna eftersom vi var omringade av bilar med högertrafik samt importerade bilar från Tyskland som bytte redan på 30-talet.

Om du har varit ute och rest så har du säkert märkt att det fortfarande är många länder som fortfarande har vänstertrafik.bl a i Thailand, Indien och Japan. Men även Australien, Nya Zeeland och flera länder i södra Afrika.

Ha du besökt länder med vänstertrafik och kört själv. Har du några tips att dela med dig av?

Betygsätt inlägget:
Kategori: Övrigt
Taggar:

4 Responses to Högertrafik fyller 45 år!
  1. Vänstertrafikentusiast Svara

    Högertrafikens införande i Sverige är knappast en positiv händelse värd att fira. De franska s k revolutionärerna förordade mycket riktigt högertrafik för att det var annorlunda och stred mot människans naturliga beteende, således revolutionärt. Därefter hade nog Napoléon Bonaparte större betydelse för högertrafikens spridning, senare följd av entusiaster typ B Mussolini och A Hitler – Italien på 20-talet, Österrike 1938, Tjeckoslovakien 1939, Ungern 1941. Exemplen kan mångfaldigas men genomgående är att högertrafik aldrig införts någonstans därför att befolkningen så krävt, utan det har alltid varit fråga om överhets- samt elitprojekt. Tyskland lade f ö om på uppmaning av Bonaparte i början av 1800-talet, inte på 1930-talet. Större delen av den vänsterstyrda svenska bilparken på 1930-talet kom från USA, där man alltid varit urusla på marknadsanpassning. Vissa tyska bilar sålde visserligen bra de också men de dominerade inte. Ur beteendevetenskaplig synvinkel är vänstertrafik rätt, vilket förklarar varför den var allenarådande ända fram till slutet av 1700-talet – sedan kom militärer, politiker och andra viktigpettrar för att ställa till det. Och nej, vi hoppas och tror att vi slipper införande av högertrafik i UK, Irland etc.

    • Hallin Svara

      Vänstertrafikentusiast: Tack för din långa kommentar. Det är ju helt klart att du är mer insatt i frågan. Ur ett reseperspektiv tyckte jag det var intressant vilka länder som har vänstertrafik och hur det är att köra till vänster!

      • Vänstertrafikentusiast Svara

        Hej igen! Kanske jag hamnade lite bredvid ämnet för denna blog, det medgives. Får skylla på att jag är yrkesskadad efter att i olika sammanhang ha arbetat med trafiksäkerhet sedan 1970-talet samt som motorhistoriker. Visserligen bor jag i ett högertrafikland men har släkt- och arbetsband på Brittiska öarna, där jag gärna kör bil såväl som velociped. Vistades även som tonåring i Sverige både före och efter 1967 där jag upplevde omläggningen till högertrafik som ett onödigt och dyrt jippo. Som äldre trafiknörd är jag nog därför inte rätt person att uttala mig om hur det är att köra till vänster eftersom jag upplever det som naturligt och säkert, så det vore roligt att läsa fler kommentarer från andra som befunnit sig på vägarna i något av världens cirka 75 länder med vänstertrafik under kortare eller längre tid.

  2. agneta heidefeldt Svara

    Om KÖRKORTSLÖSA individer INTE hade tillåtits rösta om högertrafiken hade kostnaden blivit maximalt 10 % eftersom omläggningen då hade kunnat ske avsevärt tidigare. Om politikerna hade haft den ringaste aning om trafik så borde de ha insett att omläggningen skulle ske direkt efter andra världskrigets slut när antalet fordon i sverige var MINIMALT!!! Det vore intressant att få reda på HUR MÅNGA politiker som hade körkort….

Kommentera

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.