Vinnare – tävling strandset

Det har varit härlig att läsa alla era tips om bästa stranden. Att utse vinnare var verkligen inte enkelt. Läs gärna igenom de vinnande bidragen, för det är många fina tips. I ett inlägg längre fram så kommer jag att delge er fler av alla tips som kommit in. Håll utkik!

Vinnare strandset: solkräm från Apoliva, strandlakan, uppblåsbar kudde/väska och högtalare till smartphone från Resia:
Anna Holmbäck – Lana Bay utanför Phi Phi, Thailand
En longtail båtfärd från Phi Phi Islands turistfyllda strand hittade vi en enslig strand vid namn Lana Bay. Under en hel dag badade  och solade vi helt själva. Tur att vi bestämde med vår boatman när vi ville bli hämtade för vi såg inte en enda båt på hela dagen. Detta måste vara definitionen på Paradiset

Maria Sjödahl Nilsson – Dafné, Zakynthos
När vi besökte Zakynhtos blev vi rekommenderade att besöka en strand som hette Dafne. På kartan visade det en lite mindre väg, så det såg ju ganska enkelt ut. Men i verkligheten var det en slingrig, urusel bergväg ner till havet. Flera gånger var vi beredda att vända om. Tur att vi inte gjorde så för det vi hamnade på en helt underbar strand. När vi kom hem fick vi höra att hit körde inte lokaltaxin för att vägen var i så dåligt skick. En riktig pärla!

Jens – Baie des Anges, Nice
Det finns många fantastiska stränder i världen, och jag älskar många av dem. Att vandra där, i gränsen mellan land och vatten, är total lycka. Men så har vi favoritstranden, alla kategorier. Inte så märkvärdig som strand. Inte mjuk sand utan klappersten. Men ändå fullständig magisk. Jag talar om Baie des Anges, Änglabukten, stranden i Nice. Ljuset där, både dagar och kvällar, den fantastiska strandpromenaden Promenade des Anglais, med sin trafik och sitt folkmyller, Nice gamla stad på andra sidan gatan, bättre blir det inte. Tycker åtminstone jag!

Birgitta J – Knäbäckshusen, Österlen
Jag vill slå ett slag för stranden vid Knäbäckshusen på Österlen. När jag kom dit första gången, trodde jag att jag hamnat i Paradiset. Milsvid, kritvit strand med härlig, lummig grönska som hänger ut likt ett kupoltak över sanden. SAGOLIKT!

Jenny-Anne Johansson – Järnvägsmännens brygga, Helsingborg
Järnvägsmännens brygga i Helsingborg ligger vid den vackra parken Gröningen, där man kan spela spel och grilla. Namnet på badplatsen kommer från den tid då järnvägen i staden byggdes och rallare valde att ta ett svalkande dopp vid denna platsen efter en hård arbetsdag. Järnvägsmännens brygga ligger 300 meter från stadens kärna vilket gör det enkelt för alla att komma dit. Det är även handikappanpassat. Det ligger intill Strandpromenaden, som är ett folkrikt promenadstråk, med mycket liv och rörelse. Samtidigt kan jag välja en lugn plats i avskildhet om jag så önskar. Jag uppskattar friheten att kunna välja. Jag kan även välja om jag vill sitta/ligga på en av träsängarna som är fastmonterade på strandens trädäck, eller om jag vill sitta/ligga på trädäck eller i gräs. Toalett, kiosk och krog med tillstånd finns. Möjligheterna att kunna dricka en kall öl en varm sommardag är aldrig fel. Badplatsen är avsedd för vuxna och det gillar jag då småbarnsperioden är överstökad för min del. Vid bryggans ände, där man går ner för att simma/ta ett snabbt dopp, är det djupt, och det tycker jag är bra!

Vinnare solkräm från Apoliva
Anita Karlsson – Cleopastranden, Alanya, Turkiet
Jag skriver Cleopatrastranden i Alanya. Tidigt en augustimorgon 2010 var jag med om en av den mäktigaste ögonblick i mitt liv. Efter att ha börjat dagen med att ligga i det otroligt varma vattnet ca 30 minuter, gick jag en promenad på stranden mot den stora klippan. Och där på stranden fick jag lyckan att följa två små sköldpaddor (cereta) när de kravlade sej ur äggen och den i deras ögon långa vägen genom sanden och ner till havet. Så stort och fantastiskt att fått vara med om det! Jag lyfte faktiskt upp den en och höll den en stund i min hand. Fortfarande blir jag bara så otroligt lycklig när jag tänker på dem.

Berra – Fishermen´s beach´, Albufeira, Portugal
Utan tvekan Fishermen´s beach i Albufeira som ligger mitt på Algarvekusten i södra Portugal. Här är det soligt nästan jämnt, stranden består av finkornig varm sand och om man som jag brukar åker i maj, är det inte alls trångt här. Portugiserna är mycket trevliga, maten är jättegod och atmosfären är avslappnad och otvungen. Ett paradis helt enkelt. Jag har varit där 12 gånger hittills och återvänder gärna.

Madeleine – Varamon, Motala
Min favorit strand är i Sverige och ligger i Motala, Varamon! Nordens störta insjöbad. Det är klart vatten, långgrunt och perfekt för barnfamiljer. Två fina restauranger vid vattnet och några glasskiosker! Man kan ta en paus från stranden och åka ut i en trampbåt eller gå upp några meter och spela minigolf. En perfekt strand som man kan åka till för att göra en utflykt eller bara åka till för att bada och sola.

Ida Nyström – Bjuröklubb, Västerbotten
Min favoritstrand finns i närheten av Bjuröklubb (Västerbotten). Den är så fantastiskt fin i en avsides havsvik med en gammal trollskog (som jag tycker det ser ut) bredvid. Sanden är vit och nästan som mjöl och själva stranden är vidsträckt och ser så där utomlandsaktig ut. Det som dock är allra bäst med den är att det knappt är någon som vet om den så även om man är där en dag när det är 30 grader så är det maximalt en annan familj där samtidigt. Helt underbart!

Sethson – Sudersand, Fårö, Gotland
Över hela jorden har vi farit, på nästan varenda strand har vi varit.
Vem kunde ana att paradiset fanns så nära, Sudersand på Fårö gjorde oss verkligen kära.
Lagom av allt och fantastiskt rent, den kritvita sanden kittlade så lent.

Vi säger grattis till alla vinnarna och tackar samtidigt för alla bidrag som kommit in.

Betygsätt inlägget:
Vinnare – tävling strandset
Kategori: Tävlingar
Taggar:

4 Responses to Vinnare – tävling strandset
  1. Jenny-Anne Johansson Svara

Tack för den trevliga vinsten. Mycket läckert badlakan! Önskar en bra sommar / Jenny-Anne Helsingborg

• Hallin Svara

Jeny-Anne: vad kul att du gillade sakerna! TACK för att du var med och tävlade och samma till dig!

2. [...] vi en tävling då vi fick in massor av trevliga tips på bra stränder. De 10 bidragen som vann kan ni ... blogg.resia.se/2012/07/02/tips-pa-bra-strander-i-sverige
  3. [...] vår tävling där priset var ett strandkit frågade vi efter er favoritstrand. Vinnarna kan du hitta h... blogg.resia.se/2012/07/12/flera-strandtips

Kommentera

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.