Landvetter flygplats – ramptornet

Vår rundvandring runt Landvetter flygplats går vidare. Hittills har vi tittat närmare på bagagehanteringen och nu går vi vidare till ramptornet. Min högsta önskan var att få komma till flygledartornet men det fick jag lära mig att de ville i minsta mån bli störda. Det kunde man ju nästan räkna ut för finns det något jobb än flygledarna som har ett mer viktigt jobb. Tänk bara om de skulle titta bort för ett litet tag och två flygplan var på väg mot varandra. Nej, vi lämnar de ifred och litar på att de gör sitt jobb!


Här uppe i ramptornet har de full kontroll om vad som händer på flygplatsen.

Ramptornet var faktiskt minst lika spännande, om inte mer. Det är ju faktiskt här de  samlar all information. T ex vilket väder det är. Minst en gång i halvtimmen uppdateras väderleken. Detta kan piloterna antingen hämta hem skriftligt via en särskild frekvens eller lyssna på via en annan. Vid vårt besök var det vackert väder och väderleksrapporterna behöver inte komma lika tätt.


Ett av planen boardas och ska strax ge sig iväg.

En annan viktig uppgift som ramptornet har är att lotsa flygplanet vid rätt gate, Så fort flygplanen har lämnat landningsbanan så är det ramptornet som tar vid. Varje dag gör de planeringar för hur flygtrafiken ska flöda från respektive gate. Trots att jag frågade och försökte förstå vad alla skärmar betydde så var det omöjligt för en lekman att förstå.

Ali som visade oss runt berättade att den mesta rekryteringen sker internt och sedan går du på utbildning mellan 8-12 månader för att bli fullärd. Det är verkligen en ansvarsfull uppgift som ligger på ramptornet. Lika lite som planen får krocka i luften får de inte heller ske något vid rampen. 


Planet gör sina sista kontroller medan det dras ut till banan av en dragbil. En person går intill som ger klartecken att allt är OK från utsidan innan planet kan dra på sina jetmotorer för fullt.

Det var några särskilda skärmar som jag undrade över. Det enda jag såg var några händer som flyttade runt olika lappar med nummer och bokstäver på. Jag undrade förstås vad det var. Just det, det var från flygledartornet som inte ville bli störda i onödan. Istället kan ramptornet se hur planeringen går till och följa detta på sina skärmar.

Både Ali och Patrik som vi träffade verkade trivas riktigt bra däruppe i ramptornet. Det kan jag verkligen förstå. Det är en härlig utsikt, man ser allt vad som händer på flygplatsen. Dessutom får de se alla sköna starter och landningar. Men det gäller att vara fokuserad och inte ha problem att utföra mer än en sak åt gången!

Kommentera

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.