Landvetter flygplats – bagagehantering

För ett tag sedan var jag på Landvetter flygplats och fick en rundvandring. Jag har tidgare skrivit en del fakta om flygplatsen och nu har rundvandringen tagit oss till bagagehanteringen.

Trots att jag arbetat i resebranschen under 25 år och rest en hel del under den tiden så har jag (peppar, peppar) aldrig blivit av med min resväska. Efter att ha sett hela bagagehanteringen så är jag än mer förvånad över att väskorna hamnar på rätt flygplan.

I bottenvåningen på flygplatsen finns detta enorma rum där väskorna går på långa band i olika våningar. Landvetter är visserligen ingen liten flygplats men jag kan inte ens föreställa mig hur bagagehanteringen på Heathrow eller Charles de Gaulle ser ut….!


En liten del av den långa, långa banan som din väska går på.


Här är en väska som klarat första kontrollen och är på väg till sin ”grind”.

När du checkat in ditt bagage så förser incheckningspersonalen den med en remsa med en kod samt en trebokstavskod med din slutdestination. Väskan körs i väg på bandet. Där börjar den sin väg mot säkerhetskontroller och röntgenmaskiner i olika steg. De allra mesta bagaget klarar sig igenom den första kontrollen. I de fall de är mer tveksamt så tar bagaget en annan väg förbi ytterligare och mer noggranna kontroller. Därefter går bagaget vidare till en lång bana med olika ”grindar”. Koden på remsan avgörs vilken grind som öppnar sig och bagaget hamnar på rätt vagn. Om det är ett specialbagage så går det direkt till manuell kontroll och vidare till rätt ”grind” och därefter till rätt vagn. Det kan finnas bagage som inte klarar dessa kontroller då måste passageraren tillkallas och öppna bagaget tillsammans med personal från Landvetter. 

De stora vagnarna med bagage dras sedan iväg ut till flygplanen där de manuellt lastas på ett rullband som går upp till lastutrymmet. Innan väskorna kommer så har en i personalen hoppat upp i flygplanet och packar in väskorna som kommer på rullbandet manuellt. Där fick man förklaringen till att bagaget aldrig ska väga mer än 23 kg! 

Tomas, som visade oss hela bagagehanteringen tipsade oss om en del saker som rör bagage.
• Eftersom vägen till ”grinden” är lång på rullbandet och det är många svängar så rekommenderar han att inte ha några lösa remmar som sticker ut. Dessa kan fastna på vägen och förorsaka stopp i maskineriet. T ex ryggsäckar ska alltid ”knytas ihop” med alla lösa band.
• Vägen ner från ”grinden” till vagnen är ganska brant och väskan ”ramlar” ner i vagnen. Tänk därför på hur du packar så att inget går sönder.
• Tänk också på att inte packa för tunga väskor. Det kan bli många ömma ryggar för personen som står inne i flygplanet och ska packa ditt bagage.

Jag kunde inte heller låta bli att fråga Tomas vilket var det märkligaste bagage som han sett att någon checkat in. När det kom ett bowklingklot rullande nedför ”grinden” med en bagagelapp på så undrade han förstås hur personen hade tänkt : )

Kommentera

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.