Turkish Airlines – Hallin testar

Turkish Airlines är Turkiets statliga flygbolag som startades redan 1933. Istanbul och Atatürks internationella flygplats är deras hemmaflygplats och därifrån flyger man till i stort sett hela världen. Man har cirka 180 plan i flottan av modellerna Airbus och Boeing. Turkish Airlines är ett starkt växande flygbolag och har vunnit flera priser under senare tid. Under World Airline Awards 2011 blev det bl a utsett till bästa flygbolag i Europa samt som det snabbast växande flygbolaget i världen. De har också hyllats för sin mat ombord vid flera undersökningar.


Turkish Airlines är utsett till Europas bästa flygbolag 2011.

Jag måste säga att jag var enormt imponerad av servicen och maten ombord. Det är inte många flygningar i Europa där du får så bra och rikligt med god mat i ekonomiklass. När vi startade i Sverige så gick de även runt med en tidningsvagn med olika  dagstidningar att välja på. Direkt efter start gick de runt i kabinen och delade ut menyerna, med två olika varmrätter att välja på samt en påse nötter och hörlurar. Efter ett tag kom maten som smakade mycket gott. Det var både förrätt, huvudrätt, efterrätt samt bröd och kex. Från drinkvagnen kunde du välja vad du ville att dricka.


Tidningsvagnen med flera olika tidningar att välja på.


Direkt efter start delas menyerna ut där det finns två olika varmrätter att välja på.

Planen känns väldigt fräscha med behagliga skinnsäten och skön huvudkudde i ekonomiklass. I business class är sätena extra breda och istället för 3+3 som i ekonomi så sitter man 2+2 och har extra gott om utrymme. Det fanns gott om kuddar och täcken i förvaringen ovanför sätena om man ville hämta. Erica Jernberg från Resia i Malmö som flög från Kastrup berättade att dem i deras plan hade TV-skärmar i samtliga säten.


Man satsar på komfort och har väldigt sköna säten.


I business class är sätena extra breda.

Det är väldigt enkelt att checka in via deras hemsida. Du kan checka in 24 timmar före avresa. När du har checkat in kan du enkelt fylla i om du vill ha bekräftelse via sms eller e-mail.

FAKTA TURKISH AIRLINES
Grundat: 1933
Antal plan i flottan: 179
Destinationer: 190
Baser:

FAKTA Resor i Europa:
Incheckning: Internet och mobil 23 timmar innan avresa, automat på flygplats eller via disk
Bagagevikt Ekonomi: 2 väskor, 23 kg/st
Bagagevikt Business: 2 väskor, 23 kg/st
Handbagage: 8 kg, ekonomi, 1 st, business, 2 st
Benutrymme: 27.5 cm
Mat: Under dagtid då jag flög så är det full måltid med förrätt, huvudrätt och efterrätt i både ekonomi- och businessclass.
Dryck: Vad du önskar från drickvagnen.

Asien och Afrika är regioner där Turkish Airlines har ökat de senaste åren. Tídtabellerna har blivit mer attraktiva med kortare stopp i Istanbul. Den 26 mars utökar man kapaciteten från både Landvetter, Arlanda och Katsrup. Destinationer som Kapstaden, Johannesburg, Peking, Shanghai, Hong Kong, Mumbai och Delhi kommer då att få mycket bättre förbindelser. Det finns även möjligheter till flerstoppsbiljetter. Varför inte stanna några nätter i Istanbul om du är på väg till Bangkok elelr någon annan destination utan att betala mer.

10 Responses to Turkish Airlines – Hallin testar
  1. [...] Arlanda, Landvetter och Kastrup. Trots låga priser så får du en förstklassig service ombord. Läs me... blogg.resia.se/2012/09/29/billiga-weekendresor
  2. Rainer Stalvik Svara

    På min flygning till och från Sydkorea i september hade Turkish Airlines möjlighet att visa sin kvalitetsnivå.

    På flygningen från Seoul, nästan 12 timmar, fungerade inte planets värmesystem så alla passagerare satt och frös. Enda möjligheten att hålla värmen var att ha dubbla filtar och en tröja. Nästan tolv timmar…..

    I Istanbul var väntetiden cirka åtta timmar innan jag kunde flyga vidare till Göteborg.

    Efter kontakt med Kundtjänstavdelningen blev jag lovad en måltid som kompensation. Bara ett problem…. alla printrar på flygplatsen var ur funktion hela min transittid (åtta timmar !), och man fick inte skriva ut någon voucher för hand. Inte heller kunde de erbjuda mig tillträde till loungen under tiden jag väntade på planet (är bara basicmedlem i Eurobonusprogrammet). Jag betalade mitt restaurang besök själv!

    Sedan väntade jag att bonusprogrammet skulle uppdateras med poäng för denna långa flygning. Ingen uppdatering skedde så jag efterregistrerade mina flygningar och har nu fått besked att biljetten jag köpt inte ger några bonuspoäng!

    JAG ÄR INTE imponerad av Turkish Airlines!!! 🙁

    Är ganska rutinerad resenär och har hittills besökt 106 länder så jag har en del flygbolag att jämföra med….

    • pia Svara

      ledsen för detta mın van. om du hade sagt detta för 10 – 15 ar sen hade jag skrattat o tankt : -typıskt turkısh aırlınes, men ınte sen nagra ar tıllbaka. du hade otur enligt mın menıng. försenıngar o vanta pa flygplatser ar sant som hander. personal som har en dalig dag o skıter ı bolagets ımage rakar man ju oxa ut för. ta o prova en gang tıll <3

      • Hallin Svara

        Alla: Ja, det är nog så att alla flygbolag har sina brister. Jag var supernöjd och något måste de ju göra rätt när de än en gång blivit vald som bästa flygbolag i Europa!

        • Rainer Stalvik Svara

          Shit happens….. även på Turkish! Det går att ”misshandla” resenärer även om man blivit vald till bästa flygbolaget….. 🙁

      • Rainer Stalvik Svara

        Nu var det ju inte för 10-15 år sedan jag reste, utan i september i år….
        Jag kommer säkert att flyga med Turkish igen eftersom jag är en ganska ”frequent flyer”. Jag gör det inte för den goda servicens skull utan för det låga priset, om de är billigast vill säga.

  3. B Johansson Svara

    Information om vår sista försök att flyga med Tyrk Hava Yollari Turkish Airlines

    Main problems:
    1. Obviously Turkish Airlines took care of two of our three pieces of suitcases (the baby
    carriage we handed in ourselves to the special luggage). One of our suitcases was left
    unattended in the departure hall by Turkish Airlines. That resulted in that airport security
    took care of the suitcase in accordance with normal rules in an airport. When sitting in the
    aircraft we were informed by Turkish Airlines that our suitcase had been placed in the ”Lost
    & Found” section due to that it had not passed security check (we found out that the
    information was wrong, the reason being instead that the suitcase was left unattended by
    Turkish Airlines in the departure hall).
    2. We were informed by Turkish Airlines that they were not going to handle the suitcase that
    Turkish Airlines had left unattended in the departure hall. That is unacceptable to any
    passenger and we therefore had to leave the aircraft in order to take care of the suitcase
    ourselves. That caused us one and a half days delay in reaching our destination Bucharest,
    Romania.
    3. When unloading our three pieces of luggage that were on the flight we requested to see the
    three pieces that were unloaded when being at the gate. Mr. Robert Johansson, responsible
    at the aircraft side, refused us the possibility to see the unloaded luggage and on our request
    he guaranteed that the right pieces of luggage had been unloaded. When we arrived at the
    belt conveyer no. 1 we found one of our suitcases, the baby carriage and a suitcase
    belonging to someone else with final destination Cairo, via Istanbul. We believe that it is
    quite obvious that this is not a normal ”delayed luggage” in accordance with lATA rules. We
    also believe that we were lucky that the suitcase Turkish Airlines left unattended was not
    destructed intentionally by the airport security.

    Är det någon som tror att vi fick någon kompensation? Nej! Bara otrevligt bemötande!!

  4. [...] Kanske du undrar hur det är flyga med Turkish Airlines. För andra året i rad så har flygbolaget bliv... blogg.resia.se/2013/01/10/res-till-istanbul
  5. www.facebook.com Svara

    Hiya, You have performed a fantastic job. Let me undoubtedly yahoo this and independently recommend to be able to my pals. I am confident they are benefited from this excellent website.

Kommentera

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.