Bröllop och bröllopsresa i Australien

Andy Bachmann på Resia i Uppsala träffade sin fru 1999 i Brisbane. 2007 bestämde de sig för att åka tillbaka för att gifta sig i Down Under.

Andy berättar:
Den 9 nov 2007 var det dags och vi gifte oss på Coolum Beach i Coolum, som ligger på Sunshine Coast i östra Australien. Coolum ligger ca 2 timmar med bil från Brisbane så det enklaste är att flyga till Brisbane och sedan åka norrut längs kusten med en hyrbil.

Överraskning redan på första flighten!
Vi med KLM från Stockholm-Amsterdam och en första trevliga överraskning skedde redan på detta korta flyg. När vi skulle kliva ombord uppmärksammade kabinpersonalen den stora brölloppsklänningen som vi hade med oss. De tog emot den, hängde upp den i en garderob i businessklassen och när vi var i luften kom plötsligt ”Maitre de Cabin” fram till oss med två glas Champagne. Bra start på resan!

Melbourne Cup
Vi flög vidare till Bangkok och gjorde ett kort stopp för att undvika den värsta jetlagen i Australien. Efter en natt i Bangkok flög vi vidare till Sydney där vi skulle träffa vänner som bodde där samt fira Melbourne Cup. Melbourne Cup är Australiens största hästtävling och går alltid den 6 november. Under de få minuterna som huvudloppet pågår står i stort sett hela landet still och alla väntar med stor spänning på vilken häst som är snabbast. En upplevelse och ett absolut måste att satsa lite pengar för att känna sig som en ”Aussie”.

Brisbane och Coolum
Vi flög sedan vidare med Australiens välfungerande lågprisbolag Virgin Australia till Brisbane där vi bodde på Metra Tower Hill Hotel . Ett prisvärt och mycket fint hotell mitt i centrala Brisbane. Här kunde vi fixa med de sista förberedelserna och vigselförrättaren som vi tidigare endast haft kontakt med via e-post. Här finns mer information om vigslar i Australien. Med vår hyrbil körde vi mot Coolum där vi hade bestämt träff med vår bröllopsfotograf och bröllopskoordinator. Tillsammans gick vi ner till stranden där vi skulle gifta oss dagen. Stället hade vi förresten hittat via Google Earth när vi skannade av stränderna i närheten av Brisbane och fastnade för just Coolum Beach.

Precis innan bröllopet på stranden!

Hotel The Beach Retreat Coolum.

Bröllopet på stranden i Coolum
I Coolum bodde vi på The Beach Retreat Coolum som liggr alldeles vid havet. Fantastiskt stora rum med stor balkong eller terass, pool och bra service. Endast en bilväg finns mellan hotellet och stranden! I anslutningen till hotellet finns Restaurang My Place  där vi åt vår bröllopsmiddagen på en liten terass med tak. Bröllopsdagen var helt perfekt och hela brölloppet gick bra med vita stolar och bord, röda rosblad, fina blombuketter som en lokal florist hade fixat. Våra 10 gäster som var med kunde verkligen njuta av att sitta där i solen vid stranden. Vi njöt vi med!

Vår lilla campingbil från Wicked Camper.

En av alla kängurufamiljer som vi träffade på vår tur.

På utflykt i den lilla campingbussen
Efter bröllopet stannade vi i tre dagar i Coolum innan vi åkte tillbaka till Brisbane för att byta ut vår hyrbil till en Wicked Camper , ett företag som hyr ut begagnade VW bussar som är utrustade med ett litet campingkök och två sängar. Basic, men helt OK om man gillar äventyr. Så här i efterhand skulle vi nog välja en buss med air-condition för det blev väldigt varmt i bilen under dagen vilket gjorde det svårt att sova om nätterna. Med denna buss körde vi på 2,5 vecka från Brisbane hela vägen upp till Port Douglas, norr om Cairns. Längs denna sträckan finns det massa med saker att göra och det är mycket enkelt att hitta campingplatser med speciella platser där man får ställa sin lilla buss. Lite tips på saker är Morton Island, Fraser Island, Airlie Beach varifrån det går massa med turer till Great Barrier Reef, Mission Beach och Tree House, regnskogarna runt Cairns och så är det nästan att måste att köra sträckan mellan Cairns-Port Douglas som går hela vägen längs strandkanten. Mycket vackert! Hoppa fallskärm är också något som man kan göra på många ställen.

Hotel Siam i Bangkok

Tillbaka
Vi lämnade campingbussen på Wicked Campers depå i Cairns och flög hem via Bangkok där vi stannade i tre nätter på Hotel Siam@Siam vilket är ett av de häftigaste hotellen jag har bott på. Bra pris för att vara ett riktigt designerhotell! Och riktigt god mat! Synd bara att vattnet i swimmingpoolen på ca 8:e våning var så kallt. När man är i poolen kan man luta sig över kanten och se rakt ner på gatulivet! Riktigt coolt! Att vi avsluta vår bröllopsresa med lite lyx var ett bra val efter att ha bott i en liten buss utan a/c i 2,5 vecka. Det kan jag verkligen rekommendera.

Våga, men planera noga
Att gifta sig i Australien är inte svårt, men kräver att man har gott om tid för planering och är noggrann i sin planering. Pga tidsskillnaden kan planeringen lätt dra ut på tiden. Jämför priser på fotografer och bröllopskoordinatorer för det kan skilja mycket. Var tydlig med att du vill ha hjälp med och vad du förväntar dig! Och ett sista tips: köp bröllopstårtan på plats och säg inte att det är till ett bröllop. Då kan du spara en 1000-lapp!!

Kommentera

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.