Svarta Madonnan – klostret Jasna Gora i Częstochowa

Vi packade oss iväg tidigt i morse för att köra mot Krakow. På vägen dit stannade vi i industristaden Częstochowa för att titta på Svarta Madonnan som finns i klostret Jasna Góra.

Jag hade väl inga större förväntningar, det var ju Krakow jag längtade till. Vi körde igenom en ganska grå och trist stad, parkerade bussen och skyndade oss iväg till klostret. För klockan 12 hänger munkarna för ett skynke som inte tas av förrän halv 2 igen.

Paula, vår guide, hade under turen mot Częstochowa berättat att många, många polacker vallfärdar hit, helst en gång om året, för att tillbe den svarta gudinnan. Paula berättade också flera olika sägner om hur hon hade kommit dit 1430. Vi fick också höra berättelser om hur klostret med den Svarta Madonnan har stått emot krig och och kapningar med sin kraft. Så man anadade ju att det här var något stort.

Fullt av folk inne på klostret där Svarta Madonnan hänger.

Då hängde hon äntligen där. Svarta Madonnan som tillbes av alla polacker.

När vi kom in på klostergården så var det fullkomligt belamrat med människor. Ännu mer folk var det för att komma in i själva rummet där madonnan hängde. Det var högmässa som pågick och alla mumlade med och låg på knä på golvet. Det var en andaktig stämning som jag rycktes med i. Stod helt stil och bara tittade runt. På väggarna hängde massor av kristna symboler men det hängde även kryckor och käppar som folk hängt dit för att de junnat gå efter att ha tillbet den Svarta Madonnan.

På väggarna hänger käppar och kryckor från folk som kunnat gå igen efter att ha tillbett madonnan.När vi gick ut så undrade man nästan vad man varit med om. Men jag förstod att det här var något alldeles speciellt.

Nu sitter jag på hotellrummet här i Krakow. Vi har hunnit med en kvällstur av denna vackra stad som jag hört så mycket om. Ska bli enormt kul att få utforska den ytterligare. Men imorgon väntar först ett besök i Auschwitz och därefter en vandring i det forna ghettot och en judisk middag. Är inställd på en mycket känslosam dag som kommer lämna stort och ett sorgligt intryck.

3 Responses to Svarta Madonnan – klostret Jasna Gora i Częstochowa
  1. [...] favorit, saltgruvan i Wieliczka, ett känslosamt besök i Birkenau-Auscwitz samt ett besök hos Svarta M... blogg.resia.se/2013/04/22/en-helg-i-warszawa
  2. Ylva Holgersson Svara

Hej.
    Jag har hört talas om Baltic Express att de har resor dit. Jag undrar om det var dom ni åkte med och om det var bra.
    Jag hittade dom på http://www.balticexpressbuss.se
    Hälsningar Ylva Holgersson

• Hallin Svara

Ylva Holgersson:
      Hej,
      Jag har tyvärr inte hört talas om dem. Den här resan var med Ölvemarks och jag var så nöjd. Lagom etapper, mycket att se och en väldigt duktig och påläst guide!

Kommentera

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.