St Petersburg

Jag vill börja med ett tips om att köpa utflykter i god tid. Speciellt på en sådan populär destination som St Petersburg. Bäst är att gå till disken första kvällen och göra klart med de utflykter du vill åka på. Det allra bästa är att boka utflykter i samband med att du bokar resan. Vi glömde dock bort detta och kom på det på morgonen dagen före. Då hade utflyktsdisken stängt och öppnade först framåt kvällen. Då var det inte så många platser kvar, trots att det är mycket att välja på.

Vi fick plats på utflykten till Sommarpalatset vilket var helt fantastiskt att se både på in- och utsidan. Det ingick även lunch (med vodka och kaviar förstås) som åts på en restaurang på den största shoppinggatan i St Petersburg, Nevskiy Prospect. Den var verkligen stor, åtta filer bred!

På väg till det magnifika och storslagna Sommarpalatset.

Efter det åkte vi vidare på en kryssning på floden Neva. Därifrån kunde vi se alla vackra byggnader bl a Vinterpalatset, Peter Paulsfästningen, Eremitaget och Isakskatedralen. Hade jag fått önska så hade jag nog valt en utflykt där man fick se alla byggnader på lite närmre håll. Och en tur på insidan av Eremitaget med 3 miljoner föremål hade inte heller varit dumt. Men det känns fantastiskt att ha fått se St Petersburg som man hört så mycket om. Det är helt klart en stad man får återvända för att utforska mer.

Ombord på båten med Eremitaget och Vinterpalatset i bakgrunden.

Mitt andra tips i det här inlägget är att ta med en regnjacka eller ett paraply. St Petersburg har bara 66 soldagar per år (de flesta infaller i juli). Även om det inte regnar hela dagen så kan de komma en skur vilket det gjorde på eftermiddagen.

Imorgon har vi hela dagen till havs. Vi kommer bl a att prova på gymmet, kolla in barnklubben och bada i poolen förstås!

5 Responses to St Petersburg
  1. Lotta Svara

Vad roligt! Jag var också i St Petersburg förra veckan! Smidigt att åka kryssning och slippa visum! Nackdel var ju att vi inte hann så mycket vi hade velat! Men vi lyckades visst pricka in en av de där 66 soldagarna för vi hade alldeles förvarmt för att klara av stan, efter lunch (och 2 timmar på ermitaget!) var vi alldeles för trötta för att gå vidare! Men en mycket fin stad som jag vill, precis som du, utforsta mer!

• Ingrid Svara

Hej!
      Vi kryssade med det vackra kryssningsfartyget ”Vision of the Seas” lör. 6 aug. från Stockholm med besök av Tallin sön. 7 aug. Det är en mycket vacker gammal stad och det är mycket att se av den gamla staden. Har man aldrig varit till Tallin som jag och min man redan varit så bör man boka en stadsrundtur redan på lördagkvällen samma eftermiddag som man går ombord. Titta på Royal Caribbeans hemsida över de turer som presenteras, då vet man redan i förväg vad man vill boka. Man kan också boka på nätet om man vill. Dessutom ska man boka den guidade heldagsturen på 9 timmar i St. Petersburg med besök i det fantastiska Eremitaget som är så vackert med magnifika salar med guld både i taken och på väggarna och marmor och de helt otroliga målningarna av de mest kända konstnärerna i världen. Detta besök tar hela förmiddagen, och det är ju höjdpunkten av utflykten. Därefter serveras en lunch som beskrivet ovan, en liten brödbit med rysk röd kaviar, sallad, svampsoppa, biff stroganoff och en efterrätt och därtill serveras champagne eller i varje fall mousserande vin och ett snapsglas med rysk vodka som enligt rysk sed ska drickas i ett enda svep. Konstigt nog blev man inte ”rund under fötterna”. Besöken till de olika katedralerna under eftermiddagen var oerhört intressanta och igen bestod de av vackra religiösa målningar med erhört mycket guld i ramarna runt tavlorna. St Petersburg är en helt fascinerande stad med många vackra färggranna palats och andra byggnader. Vi var där mån. 8 aug. och den dagen regnade det. Se till att Ni har med Er en lång regnjacka, helst ända ner till fotknölarna för annars droppar det ner på benen som vi fick erfara. Paraplyer ska man ha med sig förstås. Det är massor av turister på alla ställen och alla kommer från kryssningsfartyg som tar mellan 2,500 till 3,000 passagerare och det kommer in ungefär 5 – 6 fartyg samma morgon och alla ska få plats att besöka de vackra palatsen och katedralerna.
      Varför jag tycker att man ska ta den längre turen är för att man inte får gå omkring själv i St Petersburg. Vi får nämligen ett gruppvisum som Royal Caribbean ordnar för oss. Vill man själv besöka St Petersburg måste man ordna med ett visum genom Ryska Ambassaden och det tar en vecka, i varje fall behöver de 5 arbetsdagar för att ordna det.
      Fartyget Vision of the Seas är underbart. Det har allt. Oerhört mycket mat och jag kan garantera att man går upp i vikt även fast vi endast åt frukosten och middagen. Det var en dag vi tog en snacks vid inomhuspoolen och det fanns väldigt mycket av varje. Det som var bra att det fanns mycket uppskuren färsk frukt. Eftersom vi åt en sen middag från 20.45 blev det för det mesta dans till orkester efter middagen. Det kändes skönt att få röra på sig och det var roligt. Det finns två sittningar till middagen. Den ena är kl. 18.45 så man får välja.
      Det finns aktiviteter hela tiden. Det var lite svårt med de tilltänkta utomhus-aktiviteterna för på vägen hem på tis. 9 aug. regnade det men det fanns alltid något att göra.
      Vi har också varit på systerfartyget ”Legend of the Seas” i Karibien för några år sedan och det var underbart. Vi besökte en ny ö varje dag och det var fascinerande att se de olika östra öarna i Karibien. Då utgick vi från St Domingo i Dominikanska Republiken och vi gjorde en kryssning på en vecka.
      Det var väldigt trevligt nu på resan till St. Petersburg att träffa på så många olika nationaliteter som kom från alla hörn av världen. De hade flugit in till Stockholm för att göra den här kryssningen. Vi träffade brasilianare, amerikaner, italienare, spanjorer, fransmän, afrikaner från olika länder, israeliter, holländare, belgare, tyskar och förstås folk från våra grannländer Norge och Danmark. Det var roligt att få kunna använda de språkkunskaper man en gång i tiden lärt sig.
      Nu har vi vänner som ska göra den här resan på måndag den 15 aug. och de kommer att få lika trevligt. Ha en trevlig resa alla Ni som åker på kryssningen. Hälsn. Ingrid

• Hallin Svara

Ingrid:
        Vad härligt, då var vi ju på samma kryssning! Det var bra att du bokade utflykten i god tid precis som jag tipsade om. Vi var sena och de ”bästa” utflykterna var fulla!. Det låter även underbart med en kryssning i Karibien. Det får det kanske bli nästa gång!

Lotta:
      Men vad kul att du också har varit där. Är det inte regn så är det för varmt… : ) Men visst var det kul och annorlunda!

2. [...] turer i ekan för sol och bad. I augusti upplevde jag min första kryssning från Stockholm till St. Pet... blogg.resia.se/2011/12/30/gott-nytt-ar

Kommentera

Din email-adress kommer inte att publiceras. Var snäll och fyll i namn, email och en kommentar.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>