Recension – Rom och floden som delar staden samt Palermo är en lök

För ett tag sedan fick jag ett par annorlunda böcker skickat till mig. Genren kallas för skön reselitteratur och är en blandning av guidebok och skönlitteratur. Böckerna beskriver inte alltid hur staden är utan hur den känns. Intressant!

I Rom och floden som delar staden uppmärksammades framförallt broarna över Tibern. Man fick också en härlig (med stor kärlek) beskrivning av de olika bostadsdelarna i Rom. Författarens favoritområde är Trastevere där man får många tips på annorlunda och intressanta ställen att besöka. Restauranger, barer och butiker nämns med en skön inlevelse. Tyvärr har jag ingen resa till Rom inplanerad nu men när jag åker dit så kommer jag absolut att ta med boken och titta på sidorna där jag gjort hundöron och understrykningar.

Palermo är en lök är skriven på samma sätt, men med en mycket större humoristisk underton som jag gillade. Författaren bor själv i Palermo och med en slags hatkärlek (som han i boken förnekar) beskriver han Palermo som det är, rätt upp och ner. Staden har många fördomar som han tar sig an, en efter en. På ett roligt sätt är boken skriven för att nästan ”skrämma” besökarna. Trots det så väcks en otroligt stor lust att bara åka dit och se allt som beskrivs. Du får veta mer om sevärdheter, restauranger, marknader och hur kaffet serveras i glödheta koppar. I ett kapitel får du också ta del av inhemska specialiteter (som inte alltid låter särskilt goda..!). Titeln kan man undra vad den betyder? Det får du veta mer om när du läser boken!

Det är alltså med mycket nöje som jag har läst de här två böckerna i den här lite annorlunda men intressanta genren.

Nu har jag två böcker av varje som du kan vinna (dock inte mina ex. med hundöron). Håll utkik här i bloggen på torsdag eftermiddag!

Betygsätt inlägget:
Kategori: Tävlingar
Taggar:

3 Responses to Recension – Rom och floden som delar staden samt Palermo är en lök
  1. agnes i Lund Svara

Jag har också precis läst ”Palermo är en lök”, men jag tycker den ”humoristiska” tonen går till överdrift (kanske har jag ingen humor) och känner mig egentligen inte alls lockad att besöka Sicilien – eller kanske lite . . . Det skulle vara för det heta kaffets skull i så fall – jag får nämligen det aldrig hett nog! Och så sista kapitlet som faktiskt är riktigt positivt skrivet och där författaren tipsar om både vackra och intressanta saker att titta på. Men inte vill jag pröva någon inhemsk ”specialitet” (Sicilien är känt för sin inälvsmat) som la stigghiòla, ”tarmar från lamm eller kalv, som tömts så gott det går (s. 77)”. Direkt avskräckande! Brödet däremot skulle jag vilja smaka – ”det godaste som finns”, skriver Alajmo. Tro det den som vill säger jag som gärna bakar själv. Hur som helst: en väldigt annorlunda guidebok är det och det funkar fint utan en massa bilder. En enkel karta saknar jag däremot (en sådan som finns i Rom och floden som delar staden).

• Hallin Svara

Hej Agnes, kul att höra vad du tycker om boken och att du delar med dig av det. Och jag håller med, det är ju en väldigt annorlunda guidebok… En karta är förstås aldrig fel!
      /Madeleine