Recension – Kärlekens arkitekt och boktips

Jag skrev om böcker som utspelar sig i Rom och valde att läsa en av dem, Kärlekens arkitekt av Emilio Caldéron. Jag hade relativt höga förväntningar på den här boken då en stor del utspelades på Roms gator. Det stämde visserligen, är man bekant med gatunamnen i Rom så tror jag att behållningen av boken hade blivit större. Det var dessutom en historielektion som var rätt så intressant. Men totalt så blev jag aldrig gripen av boken, tvärtom, massor av namn att hålla reda på. I början försökte jag bläddra tillbaka för att komma ihåg men efter ett tag så insåg jag att det inte var nödvändigt för att få med sig bokens handling. Det skulle vara en spionroman men särskilt spännande blev den aldrig.

Jag ger boken betyg: H H

I lördags var jag på loppis. Älskar att gå bland alla gamla saker och bara titta men även köpa ett och annat. Jag fastnar ofta bland böckerna då jag är en riktig bokmal. Har tidigare tänkt att tipsa om en bok som jag hört så mycket om, Om konsten att resa av Alain de Bottom. Men då jag har sett att den inte finns att köpa, slut hos både grossister och förlag, så väntade jag med tipset. Blev därför väldigt glad när jag hittade den på loppis för 5:-. Jag sett att den finns på engelska med titeln, The art of travel, biblioteken kan säkert låna ut den eller så kanske du har lika stor tur som jag!

Hursomhelst, i boken skriver Alain de Botton med humor och intellektuell skärpa om turistens fröjder och besvikelser. Hur vi först föreställer oss resmålet och sedan faktiskt upplever det. Det är både njutningar, nöjen och en del besvikelser.

Det där känner man ju igen och det ska bli riktigt kul att läsa. Recension kommer!